AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.224

Olje byte i växellåda o diff

Ska snart in på tretusenmila service på min 320 d 09. Ska man be att dom byter olja i diffen o manuella växellådan eller ska man ta det vid 8000 mila service eller inte alls ???

Pettson
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har svårt att tänka mig att oljan behöver bytas i diffen eller växellådan, efter 3000 mil.

Varför vill du byta oljan där redan?

Pettson
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte det gör någon nämnvärd skillnad att byta redan. Extra byte av motoroljan mellan de tillfällen då bilen säger till tror jag mer på.

Är det nu du ska byta oljan i motorn första gången?

Vill du byta så kan du väl göra det själv så slipper du göra av med mer pengar än nödvändigt.

Pettson
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Det skadar nog inte att byta, men nuförtiden har väl BMW livstidsolja i både växellåda och slutväxel. Så är det åtminstonde på min 320 00:a.

Dessutom kan jag upplysa om att metallpartiklar lossnar även senare, märkte det när jag bytte växellådsolja i min 325 som då hade gått 18000 mil.

Kanske har de satt dit en magnet i botten på växellådan som samlar upp metallpartiklarna så det är därför man ej ska behöva byta, jag vet att det är så på andra bilar i allafall.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.