AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.991

X3 köp tips

Hej. Jag har varit och tittat på en beg -05 X3 3,0D med man lådan.
Tyvärr tycke jag att den drog för mycket diesel. Hela 0,9 blandad körning.

JAg har lite funderingar på en 2,0d. Kan ni ge tips på hur dom upplevs och köras på vägen. Hur mycket dom drar i den verkliga vardagen.

Ska man välja sport chassi till den typ av fordon så att den inte upplevs så svajig?

Hur bra är fyrhjulssystemt mot haldex? ( Hållbarheten)

Finns det någon extra dieselvärmare precis som volvobilarna bruka ha?

Vilkan andra saker bör man tänka på inför en beg köp där bilen har mellan 13'-15' mil på mätaren?

Tackar på förhand!

//Jimjam
Hej igen. Jag glömde en viktig från. Hur bra är värmen under vinterhalvåret och spec diesel varianten.

JAg kommer från volvoland och har ganska höra förväntiningar.

//Jimjam
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag kan svara för 2.0d med 177 hk motorn som kom 2008.

Förbrukning snittar ganska exakt 0,65 som BMW själva säger. Då kör jag iofs inte så mycket stadskörning. Men jag kan komma ner på 0,60 om jag är försiktig. Den äldre 2.0d med 150 hk har både högre förbrukning och sämre kraft. Försök få tag på en med 177 hk. Skatten är ca 4500 kr på den.

Inget sportchassie. X3 är ganska stötig ändå. Särskilt om du jämför med andra suvar.

Ingen aning om hållbarheten. Jag har kört ca 8500 mil med min utan några som helst problem.

Dieselvärmare (Webasto, Eberspächer) finns till de flesta. Tyvärr inte till min modell. Hur stor andel som har det monterat vet jag inte.

Klimatanläggning funkar jättebra både på sommaren och vintern. Den har inga problem att hålla tempen på rätt nivå. Men jag har läst här på forumet om att andra tycker annorlunda. Sök och läs.

"BMW six appeal"
Hej. Tackar för infon.

Det finns ingen på formet som kan dela med av informationen gällande den äldre 2,0d motorn.

Hur fungerar Dieselvärmare (Webasto, Eberspächer) på BMW?
Finns det någon timer funktion kopplat till den?

Kollade lite på mobile och där finns det en del intressanta 2,0d, års 04-06 med mycket utr till billigare peng. Jag måste erkänna att det känns lite lockande.

//Jimjam
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hej!

Har ingen X3. Men en E46 (320d -05) med samma motor (tror jag).
Hade problem med turbon vid c:a 12000mil. Fick bytas-inte billigt. Annars inga problem med motorn (nu 13500mil)
Min ligger på 0.7 blandad körning (6vxl manuell)och borde ju vara lite snålare än X3. I övrigt mycket skön motor med bra vrid.
Har kört som snålast på 0.56 landsväg 80-100km/h fjällresa med vinterdäck och takbox.
Vid ren stadskörning ligger den på 0.8-0.9.
Letar själv lite efter en X3 2.0d men har inte hunnit prova nån än.
Jag är lite intresserad at chippa den motorn.
Det kanske blir en bra kombination mellan förbrukning oxh kraft.

Ingen som det hur dieselvärmaren fungera?

Hur stötig är X3 med sportchassi?

//Jimjam
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Sportchassit är så stötigt att jag efter 500 mil bytte till originalfjädrar (och ändå tycker jag att den är för obekväm bak). När jag beställde bilen ny 2004 var det frestande att kryssa i sportchassi för typ 1000 kr men det fick jag bittert ångra då det kostade 5-6000 kr att få den bekvämare några månader senare...

Mvh Leif
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Det finns en tråd som handlar om X3 som världens bästa bil och i vilken man får mycket information om modellen.

Jag är själv mycket nöjd och tycker det är den bästa av de tre BMW (330d -00, 525d-04) som jag haft. Trots att den har den minsta motorn och dessutom automat känns den sällan trög, vare sig på autobahn eller i Sverige. Bränsleförbrukningen ligger i snitt på 0.61 vilket jag tycker är helt otroligt bra. I förhållande till de två andra BMW som jag har haft verkar den mycket solidare och har haft mycket mindre fel. 525:an var riktigt trist i det avseendet.

Största nackdelen är nog att den kan kännas lite stötig och att den inte klarar tvärfogar på betong motorvägar riktigt bra. Sportchassi verkar helt onödigt. En utrustningsdetalj som jag verkligen uppskattar är komfortstolarna. Perfekta för min dåliga rygg.

Jag har inte kört den i riktigt kallt väder så jag är fortfarande inte säker på om den klarar det eller inte och jag är också fundersam på vilka disel värmare som finns.

Di
5
Diesel82
X3 3.0d -05

Äger just nu en x3 3.0da -05 som jag har haft i ca 2år.
Dessvärre rasade växellådan vid 9000 mil och fördelningsväxellådan vid 13000mil, och just växellådan verkar inte vara x3:ans starka sida (läst i efterhand).
Vill bara ge dig ett tips som jag dessvärre aldrig fick...
Hej. Det låter inte så kul.
Jag utgår ifrån att du pratar om en áutomatlåda på din X3'a.
Det är väl samma låda som alla andra bmw mod?

Finns den informationen du ref till på Autopower?

//Jimjam
Di
5
Diesel82
X3 3.0d -05

Nej kul är det inte :/
Ja det stämmer att de är en automat och vilka modeller den sitter i är ja osäker på, vet bara att de är samma i X5:an.

Har hittat några trådar här på Autopower, dessa gäller då X5:an...men googla på "problem växellåda bmw x5" eller liknande så hittar du info.

//Örjan
Hej alla.
Igår var jag och provkörde en BMW X3 2,0D-06 (17000mil)med man låda och jag måste säga att den gick ganska bra med sina 150hk.
Förbrukningen låg på 0,68l blandad köring och då gasade jag en del.

Jag behöver få svar på några frågor innan ett ev köp.

- Hur många mil håller koppling? Beror självklart på körstilen?

- Finns det någon dieselvärmaren med timer eller är det tillval.

- Vågar man chippa motor om man inte tok kör bilen.

- Xenon. Är reflektorerna lika dåliga som på en 3 serien? Eller ska man välja vanliga lampor?

- Andra saker att tänka på inför ett ev köp?

Mina kravlista på bilen är: Lucka, sportstolar med läder. Dieselvärmaren?

//Jimjam
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Har inte svar på dina frågor men jag är ruskigt nöjd med min 2,0d 150 hk från april 2007 (facelift). Har kört ca 1200 mil nu med den.

Jag kom ner på 0,61 när jag långkörde väldigt lagligt på 90-120 väg, kom hem igår. Ligger jag konstant på 120-150 så hamnar jag på 0,65-0,75. Notera att i alla fall min färddator luras och visar nästan 1 dl mindre per mil mot verkligheten. Har ingen dieselvärmare eller förberett á la Volvo V70 där det visst är rätt billigt att få till. Vågar chippa gör man väl men jag har förlängd garanti och hoppar över det.

Vill du verkligen ha sportstolar i en sån här bil? Jag hade det i min förra E91:a och de är ju sköna men de här funkar utmärkt också. Tycker att både sportstolar och extrem lågprofil är mysko på en 4WD.

Hej. Det kåter trevligt med att der dra lite diesel.
Det gäller bara att det går att köra om med bilen när den är halvfull med folk.

Angående stolaran tycker jag att standard stolarna är på tok för platta. Dom känns skönare med mera skålning. Det är min uppfattning efter att ha provat båda varianterna. Dessutom kommer jag från Volvo fam och dom har sköna stolar.

Efter en sökning på nätet verkar dieselvärmare inte vara så vanligt på BMW tyvärr. Den funktionen skulle jag vilja.

Hur är det med Xenon ljusen? Er det samma gamla plast reflektorer som E46 mod?

Finns det någon som kör med Chip på sin 2,0d och kan ge lite feedback på hur den upplevs att köra och förbrukningen.

//Jimjam

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.