|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min nuvarande skorpa ska ersättas och jag funderar starkt på en E61 535d. Det verkar bara finnas positiva omdömen om denna bil: rolig att köra, rymlig, stark, tyst och komfortabel (precis de egenskaper som gjorde att jag skaffade en Scorpio för 12 år sedan). Har inte ens hunnit provköra en BMW än, men jag hoppas och tror att att den infriar mina förväntningar (rolig att köra, rymlig, stark, tyst och komfortabel), men också den har en hög driftssäkerhet och är enkel för frugan att hantera/parkera - att enkelt kunna parkera bilen har högsta prioritet där... Men, jag har en del funderingar inför ett köp och jag skulle bli mycket glad om ni kunde dela med er av era synpunkter och erfarenheter: - har E61535d Touring några negativa egenskaper, vad ska man se upp med ? - finns det något likvärdigt (BMW) alternativ ? - glastaket som många 535 touring verkar ha, är det öppningsbart ? - vissa bilar har "sportstolar" medan andra har "komfortstolar", vilken är skillnaden mellan dessa ? - går det att eftermontera dragkrok på E61 till ett rimligt pris ? - Servotronic verkar vara en ypperlig finess. Vad tyker ni som har det ? | |
| 535d Touring är top of the line när det gäller BMW 5-serie diesel. Du har idag tre olika versioner av motorn, varav de två första finns på beg. marknaden och den tredje för nybilsbeställningar. Jämfört med din Scorpa så kommer du känna att du är i paradiset :-) Hade ett antal Scorpor på 90-talet när jag jobbade med Ford och det var ju som motpoler till dagens BMW bilar minst sagt. Du skall helt klart välja en bil som har både komfortstolar (av många bedömda som marknadens bästa stolar) och dragkrok om du behöver det, för det är sjukt dyrt att eftermontera. Likvärdiga BMW-alternativ är närmast BMW 545, 550 men är bensinmodeller och närmast under ligger BMW 530d. När det gäller ev. negativa synpunkter så finns det säkert en del här på forumet som kan de bitarna mycket bättre än mig. Du får annars en högprestandabil som ändå är mycket snål i drift. En beg. 535d skall ha det mesta, dvs komfortstolar, M-paket, panoramatak som givetvis är öppningsbart i två lägen samt att du kan vicka luckan, navi osv. Många beg 535-or är tämligen fullsmetade med utrustning. Som alltid skall man kolla historiken, ägare, servicar osv. Du har relativt gott om beg. ex, allt beror på vilken prisklass du kikar på. Eftersträva en 286hk motor, kom väl från -08 vill jag minnas. Lycka till med ditt bilköp! | |
|
Jag tror 286 hk-motorn kom -07. Är den mycket bättre än 273 hk-modellen ? Jag letar bilar i intervallet 250-300 men kan tänka mig gå över det lite, om det är ett bra ex. |
|
|
Drag är sjukt dyrt att eftermontera på BMW men det finns minst lika bra alternativ som som är betydligt mer prisvärda. Kolla på Blocket efter Lars P som monterar dragkrokar, han har monterat till åtskilliga här på forumet och jag har aldrig hört något negativt. Betalade själv 5500kr inkl montering för ett Westfalia original avtagbart till min E39T för ett par år sedan. Möjligt att E61 är något dyrare men det lär hur som helst vara betydligt billigare än att få det gjort på BMW och värt att ha i åtanke om den "perfekta" bilen dyker upp och den har allt utom dragkrok. När du är beredd att lägga dessa pengar så försök hitta en bil med så mycket utrustning som möjligt, som Med känsla skriver så är flertalet 535d mycket välutrustade. För egen del så hade jag bl a valt M-sportpaket, komfortstolar, Navi, Panorama. Inte heller fel med den originalmonterade Webastovärmaren som är hyffsat vanlig på 535d. Letar själv E61 men då bensindrivet... ___ //Ulf |
|
|
Köper du en Bmw får du mindre plats i baksättet Annars får du bara positiva upplevelser Att det skulle vara (sjukt dyrt att eftermontera drag förstår jag inte)Länk Det är inte dyrare än till någon annan bil Leta efter en bil med (all) utrustning även om det inte finns enligt mig Ha deT |
|
| 286 hk motorn är både snålare och har bättre prestanda och helt säkert bättre andrahandsvärde. Drar tillbaka min åsikt om sjukt dyra drag när jag läser länken som thom525 länkade, låter ju kanon, kan vara bra att veta. Titta mera på skick och historik samt utrustning. Det blir ofta en bättre affär i slutändan än att från början fixera ett visst maxpris. Det viktiga är ju att du hittar en bil som just du vill ha, samtidigt som den också är så utrustad och i det skick att den långsiktigt blir en så bra ekonomisk affär som möjligt. En 535d utan M-paket skulle jag definitivt avråda från köp likaså anser jag att panorama, navi bör ingå sen är det ju individuellt hur man värderar utr som Head-up osv. Det finns rätt många ex på Blocket. Färgmässigt är ofta carbonsvart o titansilver de som är "säkraste" köpen. | |
| I vissa av annonserna hos bilhandlade har man plockat bort registreringsnumret. Har också kontaktat en del av dem mailleledes utan att få något svar. Tror de folk är helt blåsta i huvet eller vill man på något sätt skydda tidigare ägare ? Kommer aldrig att köpa något begagnat för 200-300 lakan utan att ha kollat upp tidigare ägare... | |
|
Det kom en facelift av E61 i mars -07. Man avgör lättast om det är en facelift genom att titta på dörrarnas insidor. Före facelift så hade dörrinsidan en ganska speciell design med knapparna för fönsterhissarna nära A-stolpen. Efter facelift ser det mera traditionellt ut. Facelift har även chromringar runt knappar till stereo och AC. Under ytan hände det en hel del vid facelift. Snålare motorer, farthållare som även kan bromsa för att bibehålla konstant fart, ledbaljus, coronaringar som fungerar som godkänd belysning dagtid, bättre ipod-integrering m.m. Jag håller med om att man inte bör köpa en 535d utan Comfort-paket, M-paket, komfortstolar m.m. Även navi, HiFi-paket och panoramaglastak är trevligt. |
|
|
Angående övriga frågor: Panoramaglastaket går att öppna elektriskt. Det finns även ett elektriskt solskydd under taket. Med servotronic antar jag att du menar den aktiva styrningen? Den gillas av många men är främst en bekvämlighetsgrej. Pressen har ofta beskrivit det som att den tar bort lite av styrkänslan och kontakten med vägen. Jag har kollat efter 535d på blocket ett tag. För att hitta ett riktigt bra exemplar av senare årgång med rimligt många mil får du gå upp mot 350' och mer, före prut. Eller välj en något äldre bil med lite mer mil på mätaren och du kommer ner i ditt intervall runt 300'. |
|
|
Citerar chrisod: Länk "Det är mer än optimering, bl.a. är det ändrad kompression, nya [535d] har báde block och topp i aluminium, gamla bara toppen. Sedan är ju LCI (facelift) bilarna nágot som BMW tyvärr pratar lite om, nämligen micro-hybrider! Generator och andra hjälpagregat är frikoppade motorn samt bara i bruk vid t.ex. generator vid motorbroms. Och de stälj ju som bekant mycket effekt att alltid driva runt i onödan, sá báde bränsle och effekt är förklarbara och bränsle märks. Om det är inbillning eller sanning tycker jag den nya accar bättre, släpper lättare bakhjulen...om nu nágon är intresserad av det... 20Nm extra gör nog ingen skillnad, jo förresten, tror maxmomentet ligger nágra hundra rpm lägre pá den nya, däremot är nog responsen snabbare pá de hybridiserade (elekrifisierade) dá det är mindre parasitförluster, bättre gasrespons helt enkelt." ____________________________________________________ Om det inte är helt omöjligt med en sedan så har Novation i Uppsala en E60 535dA LCI -08 för 428.700:- (Nypris 570 000:-) NYR308 som det är nybilsgaranti på tom 2012-04: Länk Länk Mvh /Robert |
|
|
Wowbagger: Har det blivit någon 535d? Mvh |
|
|
Nej, inte än. När jag skrev mitt första inlägg var jag helt övertygad om att min Scorpio inte skulle klara besiktningen, så jag var orolig att stå där helt utan bil. MEn, det gick som vanligt - rakt igenom utan några allvarliga anmärkningar. Jag blev så glad att åkte direkt och bytte olja för första gången på 5 år. Den har faktiskt gått 5 år på samma rövarolja från LIDL , snacka om tysk kvalität ! Men men, jag inser att jag nu kan avvakta lite. Utbudet av 535T-Facelift, dvs 07 och framåt, vilket jag bestämt mig för inte är så stort. Jag vill också på köpet ha aktiv styrning, glastak, ljust skinn, drag, stora stereon, TV, stoa klimat, komfortstolar, HUD vore fint också, ja allt. Men den dyker liksom inte upp. Likaså vill jag inte gå alltför långt över 300 lakan. Jag har sett att man enkelt kan trimma eller rättare sagt mappa om styrningen till 330 eller 350 hk med utrustning från V-tech. Är det någon som har någon erfarenhet av dem ? |
|
|
Lägg dig gärna på den lägre trimgraden så att inte partikelfiltret blir regenererad så ofta. Partikelfiltret kan lossas och rengöras relativt enkelt på prefacelift iaf. Mvh |
|
|
Bästa är att låta F10/11 bli lite vanligare så går nog priserna neråt också. Att få precis all utrustning man vill ha är svårt, sikta på komfortstolarna i första hand. Kolla även vad bilarna kostar och hur bra utrustade de kan vara i das Vaterland innan du bestämmer dig. Mvh |
|
Verdi |
Den här verkar ha det mesta. Länk Tyvärr ligger prislappen närmare 400' än 350'... |
|
Wowbagger, skall du ha den utrustningen bör du nog kolla in den tyska marknaden; speciellt nu när euron nästan är nere på 9 kronor jämnt. Så välutrustade bilar är svåra att hitta i detta snåljåpsland... ---- BMW CS #6212 |
|
|
> Wowbagger: Finns ju ex i Tyskland som motsvarar dina önskemål, exempelvis Länk Den har du ju hemma i cirka 315 tkr, sen -08 med rätt lite mil om den för övrigt är juste när man kollar upp den mera. |
|
|
Med känsla: Digert utrustad och annorlunda lack, vill ha! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.