|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Min Merca tjuvar ström och tänkte höra om någon har något råd? Det är en W124 300DTurbo och den är alltid tom på ström på morgon. Har ett varta 97 ampers batteri så man tycker ju ändå att det inte borde vara tomt. Har kollat noga att det inte lyser någonstans och att alla saker som stereo och allt liknade är av. Något tips på vars det kan dra ström? Inatt har jag tagit av "minuspolen" och hade tänkt se om det är batteriet som är helt kasst, å andra sidan är det bara 3 år gammalt. mvh andreas | |
|
Du får väl plocka "säkring för säkring" och därav läsa av vad den tar i ström efter varje säkring(OM nu inte ditt batteri är "totalslut vilket den ju inte borde vara efter bara 3 år), dvs du mäter strömmen vartefter du plockar bort säkring för säkring och sedan med lite flax så hittar du strömtjuven inom rimlig tid.. Börja med säkringen till larmet(som jag förmodar du har).. Mvh Janne. |
|
|
Kolla OVP-reläet (överspänningsskyddsreläet) som sitter i motorrummet bakom täckkåpan som sitter bakom batteriet om du har startbatteri i motorrumet (dvs rakt framför passagerarplatsens handskfack, men bakom en svart tunn täckkåpa). Det har ett högt metallskal med en eller ev. två (beroende på modell)tioampere-säkringar (flatstift) på toppen under ett genomskinligt plastlock. Lossa reläet (kan sitta rätt hårt så det är bara att rucka försiktigt på det och dra rakt upp). Om du ser antydan till grön oxid på något av stiften där de går in i själva reläet, är det garanterat oxiderat invändigt och då är det bara att byta! Vanligt fel på MB och kan ge alla möjliga konstiga symtpom... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
nu är det lite värre, jag tror generatorn som har lagt av. jag har haft ut kolen och kollat men är som nytt. har sökt kabelbrott så långt jag kunde. har någon ett förslag på vad det kan vara? mvh andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.