|
|
|
|---|---|
|
hej har bytt vipparm på min e34 535 m30 och bakom plåten till vippstången på toppen satt det en packning som gick sönder prova med gasket men det sög så nu läcker det olja som fan.... har letat på nätet men hittar inget vet någon vad den heter och var jag kan köpa den kollat motor nord,mekonomen. ps (bor inte nära någon bmw handlare) hjälp!!!!! | |
|
Ventilkåpspackning? Länk |
|
|
nej nej i bak på toppen!! om du ska ha ut ripparmspinnen så får du ta bort denna plåten sitter med sex skruv!!! kan den heta bakre packbox?? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, det är nog denna du menar (har bytt själv på min M30B35) Länk Och där har ena skruven även en tredoring Länk Jag köpte den hos BMW. |
|
ja exakt!!!!! men vad gör skruven med brickan? och var ska den sitta en av de nere va? tack för svar!! |
|
Tredoringen används för att täta - gissar på att en av skruvhålen går igenom och har kontakt med något oljeflöde - men är inte säker. Ska leta bland mina bilder och se vilket ställe man ska ha tredoringen på. |
|
Det enklaste är väl att köpa packningsmaterial på tex Mekonomen eller BILTEMA och klippa till en egen packning (0,5-1 mm tjock)? Du behöver i och för sig en hålstans (diameter 6 eller 7 mm) för skruvhålen men i övrigt är det en synnerligen enkel packning att göra själv! Den speciella bricka som finns vid en skruv går väl att återanvända? Jag har i alla fall aldrig bytt den! Per L |
|
Nej, packningen är ganska enkel att göra. Och som Per L säger så är det inte ofta tredorpackningen behöver bytas. Men när man är på ett sådant ställe som man i princip aldrig kommer åt med motorn i så brukar det kännas bra att byta sådana billiga delar. Enklast är väl egentligen att dra till Grästorp (6 mil ToR). |
|
tackar för alla svar har nog satt bulten med brickan fel!! men är det tryck i bak som smörjer kammen?? jag tog ju gasket inte så bra va kanske inte kommer olja fram till kam.. då?tänke gör en själv men det är ju trångt som fan där bak känns bättre med en org.. ska ringa till grästorp på måndag!! tack igen för alla svar vad skulle jag gör annars :) jimmy |
|
Här satt skruven med tredorbrickan på min M30B35 motor (dvs längst till höger) Länk Per L kan nog bekräfta, vill minnas han mekat med M30 motorer förr. |
|
glömde att säga att jag tog aldrig av toppen köpte 4 nya bult som jag slipa så jag kunde byta en och en och sen ta ut stången. var den första som gått av gillar visst inte turbo och varstop på ettan tvån trean :) |
|
|
bmw-slangen: Ja, just där skall specialbrickan sitta! Per L |
|
|
att den sitter på plåten vet jag men var? |
|
Tillbaka efter Malmöfestivalen... jimmyho : Förstår inte riktigt din fråga, är det placeringen av tredorpackningen du är osäker på? Kolla på bilden jag länkade till tidigare, där syns tydligt hur och var tredorpacknigen skall sitta. Länk |
|
hej jag pricis kanon då vet jag var den ska sitta... jag har satt den fel och det läcker där den ska sitta så nu (kanske)problemet är löst!!! tackar så hemst mycket!!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.