|
|
|
|---|---|
|
Hej har några frågor om vad SFRO beviljar och vad som funkar praktiskt sätt och inte vad som är möjligt att göra. 1.Enligt SFRO får jag max öka min 320i med 20% (30hk) alltså borde en m52b23 funka ? 2.Passar en m52b23 rakt i min 320i -93? 3.Skiljer elsystemt något mellan motorerna? (Boxen vet jag självklart att den skilljer sig) 4. Vad skiljer elsystemen från en automat till manuell ? Anledningen till att jag ska besiktiga den som ombyggt beror på att jag ska stoppa i en manuell låda. | |
|
Om du byter från en M52B20 till en M52B25 el M52B28 (M52B23 finns inte så vitt jag vet...) samt till manuell låda så kan du strunta i allt vad SFRO besiktning heter. Bilprovningen kommer aldrig märka att du bytt motor de ser ju helt identiska ut. Att du byter till Manuell bryr de sig dessutom inte om enligt min erfarenhet. Du bör nog flytta över DME från donatorbilen som du var inne på, dock kommer du få problem om motorn och DME kommer från en nyare bil än ca -96 och framåt då alla bilar har inbyggd immobilizer. Då måste du ha en original nyckel samt antennring och allt som hör därtill. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vi bör åtminstonde skilja vad som "normalt" slinker igenom Bilprovningen och vad som man får och inte får göra enligt regelboken. Detta så att trådskaparen har alla förutsättningar och kan ta ett beslut som passar honom. Det här med byte av växellåda kan bli problematiskt pga avgascertifieringen. Jag är inte insatt i reglerna men ville minnas att SFRO nämnde något om detta. Såhär skriver de på sin hemsida: >> Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan >> och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan >> påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan >> manuell låda och automatlåda eller vice versa. >> >> I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda. >> >> I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell >> till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. >> Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!). Dessutom är "registrerad" datum det datum den är "tagen i bruk" - inte när den är tillverkad. Om jag tolkar texten rätt så utgår jag ifrån att din bil togs i bruk efter 1/1 1993 (då det är -93) och då kan du riskera att närsomhelst få nedslag hos Bilprovningen om detta - allt beroende på tid/kunskap/humör/inställning på personen som inspekterar din bil. Och när de väl noterat detta är enda alternativet att byta tillbaka till automat. |
marqus91 : Ursäkta - är nog bra om jag läser hela tråden innan jag skriver något. Du verkar redan veta om detta med avgaskrav - så det hade jag inte behövt upprepa. Men räcker det med att bara byta motor, växellåda och kardanaxel för att få den klassad som ombyggt? Behövs inte fler modifieringar göras? Vill minnas att det även bör handla om bromsar, hjulupphängning och dylikt också. |
| Verkar ju som jag vet mer än er :P näe det ska inte behövas byta eftersom det sitter exakt samma bromsar och allt är identiskt gemfört med en 325, och ja den kanske heter m50b23 ? det är alltså 323i motorn jag är ute efter att byta till. | |
|
323 motorn heter M52B25 alltså den är på 2.5 liter....och eftersom den har immobilizer blir det ju lite jobbigare än om du tar en M50B25 från en "gammal" 325. Skulle ja va du och du verkligen VILL byta motor till M52B25 så skulle jag byta hela motorpaketet (med ådan + koppling mm) inklusive kabelhärva boxar DME mm samt tändningslås + originalnyckeln med tillhörande antenn. Tänk på att du kommer få problem med mätarställning etc också, så egentligen bör du ta instrumentklusteret samt LKM (ljusmodul) från samma bil som motorn kommer ifrån. Passa på att ta pedalställ inkl kopplingscylindern också. Räkna med en del timmar i garaget och en stor gnutta tålamod också! Sedan skulle jag strunta i regbesiktning då besiktningsmannen inte kommer att märka att motorn är bytt, lådan tror jag inte dom kommer att bry sig om heller även om det kanske skulle det enligt reglerna.... Annars kulle ja nog satsa på att köpa en ny bil med den motor/låda som du vill ha, men det är jag det. |
|
Vad jag ville ha sagt var följande... Det finns en chans (vet ej hur stor) att besiktningsmannen upptäcker och anmärker att bilen är registrerad med automat men att det sitter en manuell låda. Händer detta så kommer du inte att kunna besiktiga bilen och få den godkänd pga avgasregler. Enda lösningen är antingen att montera tillbaka den manuella lådan eller få den klassad som ombyggd - för att få detta krävs att man gjort mycket stora ändringar på bilen (motorbyte och växellådsbyte räcker inte). Det är inte själva motorbytet jag försöker flagga för - det är automat till manuell jag försöker vifta en varningsflagga för! |
marqus91 : Vilka ändringar har du planerat göra med bilen då du skall försöka registrera bilen som ombyggt fordon? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.