AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.630

Navringar, varför då?

Hej,

Jag har varit inne på att köpa ett kit med fälgar och däck ifrån gummihuset.se som folk verkar skriva positivt om här på forumet och har nu bara en fråga. Det står att det ingår navringar med varje par aluminiumfälgar.

Alla mina tidigare BMW orginalfälgar och till andra bilar också har aldrig behövt några navringar. Är det någon annan som har mer erfarenhet av dessa än jag som vill dela med sig av sina erfarenheter. De är väl till för att centrera fälgen på navet som jag förstår det, men om fälgen passade redan från början skulle det väl inte behövas?

Är det inte bara ännu en sak att behöva hålla ordning på när man ska byta däck? Vad säger ni autopower-gurus? Orginalfälgar och slippa navringar eller gummihuset?

Alla tips och input är välkommna!

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Navringar används därför att eftermarknadsfälgar ej är byggda för att exakt passa en bilmodell, utan tillverkarna försöker täcka så många modeller som möjligt med varje fälg.

Tex har ju BMW två navmått 72,6 mm/74,1mm (rätta mig om jag har fel på siffrorna).

Därför gör man alltid fälgen med det större måttet, och monterar navringar på de med det mindre måttet.

Alla typer av mellanlägg innebär alltid en risk - lite glapp kan leda till vibrationer osv.

Om du väljer eftermarknadsfälgar, så se till att använda navringar som ej är i plast - utan fråga om du kan få dem i metall, då är det mindre risk att de deformeras.

BMWs orginalfälgar är alltid ett säkrare val, men man byter ju oftast fälg för att ej vara som alla andra - plus att du kan få ganska mycket mer fälg/däck för pengarna om du ej köper orginal.

/Andreas.
Tack Mistafrizz!

Har aldrig sett några navringar. Men det lät ju inte som någon höjdare. Jag får väl helt enkelt fundera lite närmare på om det skulle vara värt att köpa orginalfälgar eller inte. Men tack så mycket för hjälpen!

Man kan alltid lita på autopower, helt otroligt faktiskt!
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Jag har navringar på mina 19", inga problem, har aldrig märkt några vibrationer.
godich: Titta på Blocket efter original fälgar. Ofta går det att få tag på en uppsättning fälgar till ett bra pris. Så länge priset är rätt spelar det ingen roll om de är mycket kantstötta då det går att lämna in dem och få det fixat inkl. omlackering för humana priser.
Vad ska fälgarna användas till? Sommar- eller vinterdäck?
Chris87, tack för tipset. Jo, det ska bli ett par vinterfälgar så jag är tidigt ute och ser vilka möjligheter jag har.

Baccala, jag är inte så orolig för att det ska bli vibrationer utan tyckte främst att det verkade jobbigt. Men eftersom jag inte visste något om dessa navringar tänkte jag kolla efter erfarenhet här på autopower.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Har använt mig av navringar på ett antal bilar och har aldrig haft något problem med det. Men som nämns tidigare är metall att föredra framför plast.
Är inte bökigt på något sätt, bara att trycka dit ringen på navet eller direkt på fälgen och sen montera.
Tycker absolut inte att den anledningen skall finnas med i ett fälgval.

En grej som i bland kan vara lite negativt är att eftermarknadsfälgar ofta är tillverkade i ett tyngre material än original.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.