|
|
|
|---|---|
| Tjenare ringde bmw o berätta att bilen har låg tomgång och tändmiss på 1 cylinder känns det som, men lägger inte upp någon felkod, insugsmembranet bytt och bmw sa att felet var ventilkåpspackningarna nu är dom bytta för 4000kr? och den har fortfarande tändmissar då den är varm? ingen olja vid stiften. som dom sa var felet? hur göra?? då dom verkar inte vela ta på sig att dom bedömt fel? snälla hjälp?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tändningsmissar registreras på respektive cylinder i bilens minne så det borde finnas sådana. Bränsleförlust samt dåligt fungerande Luftmassemätaren lämnar inga direkta felkoder men sekundära oftast. Vad har du läst av läst av felkoder med ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Carsoft och bmw kollade med deras dator åxå, man känner att de är något skumt me bilen precis som att den tappar en cylinder på tomgång då den stått cirka 40 sekunder om man kör och stannar? enligt bmw kan de vara så små störningar i tändspolen då bilen är varm att de blir sådär? var ju dock det ja lämnade in för att felsöka.. a 850kr..? tycker fan inte de känns rätt att betala cirka 5000 totalt och felet är kvar. dom har ju själva felsökt bilen "slarvigt.."? | |
| hasso vet du hur man felsöker tändspolar? är enda sättet typ att syna dem efter sprickor med förstoringsglas? :S | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hur ser stiften ut ??. Nått som är sotigare än vanligt ?? Problemet är att du inte har några tändningsmissar reggade, då har man kunnat skifta tändspole till den cylinder som indikerade och kört en ny diagnos och se om det flyttat på sig, se också till att jordningen är ordentligt ansluten till spolarna. Du kan ju ev kolla med carsoft livedata hur lamdasonderna jobbar också ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| ska kolla stiften bytte alla stift för cirka 500 mil sedan,enda bmw tipsade mig om var att skaffa 4 tändspolar och skifta 1 sida åt gången ;S känns ju inte så kul då man inte har möjlighet att göra detta, splitternya lambdasonder sen i mars. böt ut båda två och den gick igenom ua. på besiktnignen iaf? något mer tips hur man felsöker detta? mvh | |
Hm. du behöver inte fylla på nått vatten ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| du tänkter ifall bilen läcker kylvätkska? nää inte det, förra sommarn monterades splitter ny vattenpump , termostat böt jag i vintras pga felkod karateristyrrningne dock fungerade den som den skulle öppa o stänga. böt öven tempgivaren som styr dme.. nått mer tips ?:O | |
| Jag tycker det låter som kamlägesgivare, nr 10 här: Länk jag har bytt två stycken på 25,000 mil på min M62 icke-TU och det har kommit smygande båda gångerna med felkod först när det vare rätt uppenbart att något var fel. | |
| jassååå märks det ofta vid lågtomgång plus vibration snrare misständning på 1 cylinder känns de som iaf? | |
nja jag tänkte mera på om det gick in lite vatten i nån cylinder eftersom problemet endast kommer med varmmotor enligt vad jag förstår?? En skum vevaxelgivare ger inte alltid felkoder men borde göra det likväl som kamaxelgivarna. En vevaxelgivare som ger felkoder ger ofta tjyvstopp när man stannat för rött tex. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| ja okej du tänkte så, nä de försvinner aldrig nå vatten plus alltid ett pys då man öppnat kylarlocket? borde vara ok iaf?. den går ju bättre kall för då håller kallstartsventilen uppe tomgångsvarven litegrann. märker åxå att bilen tar mer soppa än tidigare? förbrukningnmätaren visar mer än tidigare? kan de ha något samband ,med givarna dära? mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.