AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.426

330 knackar misständer , vevlagerras?

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Min 330 började bete sig väldigt skumt häromdan. Efter en inspirerande åktur så började bilen gå ojämnt på tomgång samt knacka långt nerifrån motorn.

Har gjort en hel radda felsökningar. Kollat tändspolar, Stift så något inte är platt (ventilsallad) kompprov som visar ok siffror. Ingen olja i vattnet eller vice versa.

Motorn går ojämnt och knacket långt ner och långt bak nertill från motorn påminner illavarslande om ett vevlager som inte mår bra, det låter helt enkelt för mycket för att det ska vara en glapp kolvbult. Känns synd om man blir tvungen att byta motor i bilen, men kanske ett nödvändigt ont.

Jag behöver hjälp med att diagnostisera vad som kan vara fel. Har läst om en del som tvingats byta vevlager i sina M54 motorer i Tyskland.

Mvh Henrik
Fy fan det här var inte kul och läsa!!

Hade samma problem med ett renoverings objk. Volvo 855 t5.

Lät som ett ett kraftigt ventilknack men visade sig vara vevlagerna som var helt slut. La upp en film på missljudet Länk

Hur långt har din bil gått, års mod? Oljebytet, när skedde det senast? hur ser oljan ut?

// Alex
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Måste väl bli billigare att bara byta ut vevlagrena? Vevaxeln borde knappast vara slut...

Mvh
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

A73X: Precis så där låter motorn obelastad. Belastar man den så blir det tyst, vilket tyder på att den inte hunnit slita ner lagerbanorna så hårt ännu. Min bil är en 2003 som precis slagit om till 13k, senaste oljebytet 250mil sedan, fin och fräsch olja.

rob_t_j72: Det är förmodligen mer jobb att byta vevlager än att stoppa i en ny motor. För att komma åt att ta ner veven måste motorn lättas från framvagnsbalken, plus att veven såklart måste lämnas på balans + slip.

Mvh Henrik
Typiskt ljud från ett trasigt vevlager:

Länk

Först starten, kraftigt knack innan oljetrycket kommer. Sedan nästan tyst tills motorn accelereras (belastningen ökar) och det knackar återigen.

mvh/ Anders
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hittade beggade motorer från ca. 9-10.000:-, länkar till listan på bildelsbasen:

Länk

Mvh
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jodå, har hittat en utbytesmotor med lämpligt miltal, ska se till att beställa den i veckan, sen ska den såklart storservas med vattenpump, multirem, kontroll av spännrullar osv innan den skickas i bilen. Lika bra att passa på medan man har allt lättåtkomligt.

Mvh Henrik
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
man tycker att en motor skall misshandlas skapligt innan man måste till med vavlagerbyte/motor på 13k mil...

men visst finns det måndags ex av allt. men iaf..

BMW ownz
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jo, man kan tycka det. Man vet ju aldrig hur hårt den gått tidigare. Jag har hunnit köra bilen en bit över 400mil själv. Fanns inga missljud när jag köpte bilen för ett år sedan. Har inte hört någramissljud alls fram till för en dryg vecka sedan.

Mvh Henrik
Det absolut farligaste för ett vevlager är högt varv/belastning innan motorn och i synnerhet oljan är varm. Kombinera med olja som har hög viskositet och man bör ta det försiktigt innan motorn är driftsvarm.

mvh/ Anders
En av många möjliga felorsaker,

Det är viktigt att dräneringsventilen (pinnen mitt i oljelocket) är hel och tätar. Om inte blir oljetrycket alldeles för lågt och motorskador är inte långt borta, i synnerhet vid hård körning.

mvh/ Anders
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

AKN: Det du säger är intressant då det sitter ett eftermarknads oljelock på min motor. Tror du verkligen att den kan vara en bidragande orsak?

Jag har kört med 5W-30 olja och den var genomvarm innan jag gasade. Varvar aldrig över 3000 innan oljan är varm.

Mvh Henrik
soda,
Om det inte tätar alls i dräneringen blir trycket synnerligen dåligt.
Är "pinnen" intakt och att det sitter två små o-ringar i änden?

mvh/ Anders
Visst är det så att AKN pratar om oljefilterlocket och soda pratar om oljepåfyllningslocket? :-)
Oj, jag var tydligen en aning otydlig, oljefilterlocket så klart :-)

mvh/ Anders
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Hehe, då kan vi utesluta det då. Oljefilter locket är intakt med o-ringar och allt.

Mvh Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.