|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja har tänkt byta olja eftersom bilen har gått nu ca 7300mil men jag har haft dålig erfarenhet sedan tidigare efter min gamla 530-2001. Jag bytte oljan i automaten i 530'n och efter ca 500 mil då funkade inte bakväxeln! Det verkade lådan fick en chock efter oljebyte! Men tyvärr det är ju jätte vanligt förekommande fel på 5hp19 lådor. Ryckningar vid körning rund 70km/t, slirande backväxel eller utan back osv. Jag bli verkligen rädd vad man har läst i forumet om automatlådor. Saboth, Det håller jag om med dig att bytta motoroljan i tid utan stirra blind på service displayen. I min värld finns inte livstidsolja eller långa service intervaller. Ni vet väl själva att det ska låta bra för miljönissarna för att deras bilar ska få stämpel som miljöbil! Men frågan är, vågar man bytta olja i min automatlådan nu efter 7000-8000mil utan att få den en chock!? Många har fått stora problem efter oljebyte! |
|
|
Eftersom ZF rekommenderar oljebyte så kan och ska man göra det! Men se till att bytet görs på föreskrivet sätt och med den olja som ZF föreskriver (många som har fått problem beror nog på att någon "expert" har sagt att de kan köra med annan/billigare olja...) Oljebytet är både bökigt och dyrt. Men det är mycket billigare och mindre bökigt än att byta/renovera lådan. Och de allra flesta av oss behöver väl inte kosta på mer än ett oljebyte under den tid som vi äger bilen, om bytesintervallen är 8 000 - 15 000 mil, beroende på driftsbetingelser. ZF:s rekommendationer är lätt att hitta på nätet. Så här står det i ett BMW-blad som jag har fått (OBS: där alltså BMW rekommenderar service-intervall, vilket man annars brukar neka till på service/verkstäder!) Operating Fluids March 2008 Group 24 Automatic Transmission Technical Service GA6HP26Z The transmission fluid has a Condition Based Service interval of approximately 100,000 miles (approx 150.000 km) please refer to S.I. B00 07 02 for further information. Never mix any other oil with this transmission fluid when doing repairs or topping up. Shell M-1375.4 (BMW Part No. 83 22 0 142 516) |
|
|
Ang motoroljan så brukar min bil vilja ha ny motorolja omkring var 3200 mil, men jag gör även alltid ett extra olje- och filterbyte vid ca 1600 mil. För mig känns ett extra oljebyte som en mycket billig försäkring. (Jag servar alltid själv, har högre krav på noggrannhet och kvalitet än vad verkstäderna kan erbjuda mig...) |
|
| Ulf530, jag gör alltid som du gör! Jag byter olja varje 1000e mil. Ja ska byta olja och letar efter någon duktig på 6HP26 lådor. Vem är som väldigt duktig och seriös på dessa lådor i Hallands län eller Göteborgs område? Gärna skickas adress eller telnr på min powerpost. | |
| sirius: Länk | |
| Testade idag att gå över i manuellt läge vid hastigheten 50-60 för att känna om det är växlingar den håller på med. Men så är inte fallet. När jag ligger på 4an så är det inga problem, däremot så smårycker den på 5an. | |
|
Gto80,Tack så mycket! Jag har märkt när bilen kall då växlingen går hur bra som helst men när bilen bli varm efter bara ett kort stund då känns växlingen på 2a och 3'an Jag har märkt en grej till idag när det var -13 grader ute då tycker jag tomgången på min 550i är ovanligt låg pendlar mellan 495-500 rpm!? Tacksam för att få hjälp! |
|
| Sirius: Rigo ska vara väldigt kunniga har vart där själv jättefint bemötande ligger på infarten till Halmstad från Ljungby | |
| Tack gto! | |
|
Programmer hade liknande problem med sin 550 som löste sig: Länk Mvh |
|
|
Tack Rob-t-j72 Jag har uppdaterad den senaste program varan i min bil eftersom jag hade märkbart ryckig växling mellan 2:an och 3:an som Programmer hade. Efter programmeringen försvann den ryckiga växlinge men i stället fick jag slirande växling. En dröjning ca 1-1,5 sekunder mellan växlingen på 2a och 3a. Konstigt nog att när bilen är kall då växlingen växlar silkeslen! Jag har märkt en sak till! Jag byte luftfiltret då växlingen gick märkbar fint men efter 1 par dagar kändes växlingen igen! Frågan är om lmm är dålig? Kan luftmassemätare eller kylan som påverkar växlingen? |
|
|
Gto80: Jag ringde Rigo och tekniker vill att jag ska köra ett tag till med bilen. Eftersom bilen fick den senaste programvaran. Han var en trevligt kille men vet inte riktigt vad som hände i måndags då han var på en dålig humör! Testar en annan gång :/ |
|
|
Lifta upp denna tråden! Jag kontaktade Johnnys Bil & Plåt då trodde Johnny att det är ingen fel på automaten på min bil. Han var ganska säkert att det är elektronisk fel typ bilens styrenhet eller annan elektronik som är boven i det hela. En kommunikationsfel mellan styrenhets och lådan så att säga. Jag utforskade länge i amerikanska och europiska forum då upptäckte snart att dem hade samma problem som jag har med automatlådan. Det var en mjukvara uppdatering! Eftersom jag hade uppdaterat lådan en gång innan utan att ge mig något positivt resultat då bestämde mig uppdatera mjukvaran igen och nollställa adaptiva styrenheten samt bad jag nollställa alla värdena till fabriksinställning t.ex lambdasond mm. Nu funkar det klockrent och bilen växlar silkesmjuk! Det känns bra nu eftersom jag var ett tag riktigt oroligt! Ha det bra! /Sirus |
|
|
Flikar in att min låda självläkt.. Inte en ryckning längre, konstigt! Det ända jag kan tänka mig är att det skulle vara temperaturrelaterat (temp ute)!? Nu när det är varmare så går den hur fint som helst. Får väl se om det kommer tillbaka nästa vinter... |
|
|
wannabedivers, visst det skulle vara temperaturrelaterat men i mitt fall jag fick bilen samma dag och tog bara par timme efter programmeringen. Efter återställningen var för mig som dag och natt! När vi hade minus grader ute då hade många problem med sina bilar. Ryckningar och framfört allt konstiga växlingar osv (enligt BMW tekniker) Men jag har märkt en sak som jag tror på att om två olika personer som har olika körstil t.ex frugan, då den adaptiva lådan svårt att lär sig en medelvärde och kan spöka! |
|
Karl-Hilding |
Vilka utförde uppdateringen första resp andra gång? |
|
Sirus: Det där med den adabtiva har jag funderat på. För jag tror mig märkt skillnad sedan jag och frugan stenhårt haft varsin nyckel. Förut så tog man den som låg på bänken för tillfället. Sen började jag fundera på om det skulle kunna vara detta som gjorde att lådan fick fnatt. Så sedan kanske en månad så kör vi uteslutande varsin nyckel. Det som kanske är mer märkligt är att jag tjuvlånade frugans nyckel för att testa om det var skillnad. Det var det! Med hennes nyckel växlar bilen mjukare, skumt! Nått som jag retar mig på är att när man lägger i backen så tar det 1-2 sek innan den går i och man har driv. Kanske är så på alla? Lite störande är det iallafall.. |
|
|
Hej. Gäller dessa automat problem på LCI mod också? Jag funderar på att köpa en 520d -08 med automat? Är det samma lådor förövrigt? //Jimjam |
|
|
Det var en auktoriserade BMW verkstad som gjorde uppdateringarna. Enligt verkstad nollställde dem allting som fanns till fabriksställningen. Wannabedivers: Visst det är skumt! Jag har upplevt samma sak som du beskriver. Jag sa till min fru att hon ska köra lite mer aktivt, inte "mormor körning" då funkar bilen klockrent efter nollställningen och uppdateringen. Jimjam: jag tror det är inte samma lådan på 520d. Enligt real oem Länk lådan heter 6HP19Z men däremot min låda och wannabedivers lådan är 6hp26z Men jag har hitta en intressant artikel som vill jag dela med er. Det är om luft massa mätaren (LMM). Det står längre ner i texten om luftflödet sensorn inte fungerar ordentligt kan den automatiska transmissionen växla annorlunda. Det är kanske värd att veta men det behöver inte vara fel just på lmm'en! |
|
| Glömde länken om luftmassemätare Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.