|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Nu ser det ut som följande. Lmm är bytt. Bilen växlar mjukare och är helt underbar. MEN, den rycker lika fortfarnade! Det enda som återstår nu enligt BMW är att byta EGR eller AGR som det verkar heta i Tyskland. Det var endra Lmm eller Egr ventilen som det var fel på eftersom bilen sluta rycka när vi kopplade ur Lmm. Så nu hållere jag tummarna på tisdag att BMW i Falun som i övrigt är kanon att ha och göra med lyckes byta ventilen och bilen går som en Bmw SKA göra! Återkommer efter Tisdag hur hela denna "soppa" har gått. Mvh... |
|
|
Hur har det gått efter bytet på Egr ventilen? Har samma problem med små ryckningar på min 530d. mvh Daniel |
|
|
Ryckningarna är nu helt borta. De försvann efter byte av Lmm... den skulle bara köras in lite verkar det som. Jag bytte även EGR pga att inte riskera att den skulle börja krångla. Nu går bilen som en dröm!!! Finns inga ryckningar! =) Mvh Danne |
|
|
Hyfsat skönt att slippa ryckningar. :) Vart köpte du Lmm och vad kostade den? mvh Daniel |
|
|
Det var Bmw i Falun som fixade en begagnad till mig som hade gått 4000 mil. Har för mig att den kostade runt 2000:-. Ja, det är helt underbart! NU går som en Bmw SKA göra! =) |
|
| igår plötsligt när vi körde började varvräknaren pendla i ca 80kmh men det slutade senare har samm låda som dej i min 740d e 65. så ska jag testa vad nudå? | |
|
Hänger på denna tråd jag med.. Har fått samma problem med min 545 som joda_johansson beskriver. Problemet visar sig i hastigheten ca 57-67kmh. Bilen beter sig som om den inte kan bestämma sig vilken växel den ska välja (bilen rycker) Så fort man paserar 68kmh så är allt normalt. Utöver detta så tänds motorlampan ibland på morgonen och det går då ojämt på tomgång. Lampan släcks efter några sekunder och motorn övergår till normal gång. Inga felkoder finns lagrade i felminnet.. På nått sätt så känns det inte som om problemet vid hastigheten 60 är relaterat till ett tändningsproblem, känns helt klart som lådan.. Men när man läser igenom tråden så börjar man ju fundera på om det verkligen är lådan.. Bilen har förövrigt gått 14000mil. Någon med tips eller egna erfarenheter? |
|
|
jag har haft bilen under en vecka det har visat sej en gång.. den gången var bilen lite kalalre vid start och det om efter 1 mil i 60-80kmh nånstans... felkoder behöver man inte få om lockuppen inte håller.. sen så finns det en chans att det är tempen i lådan so me för låg och därmed inte vill använda lockupp för att skydda lådan. men varför pendlar varven då.. om den e för kal lsak den såklart inte försöka sätta i.. fenomenet om att inte den vill bestämma växel kan bero på att lådans lameller e nötta.. testa flusch men gearhunting kan bero på en massa saker körde förut dodge ram diesel som fick en ny låda men me dagens bränsle pris åkte den bort för bmw den hade samma sak har du din bil "trimmad" |
|
|
wannabedivers din låda kanske har lockupp i olika växlar så det är en möjlighet att de inte är växlarna du känner det kan vara lockup som slänger i och ur.. e din olja bra? om oljan har fel viskositet så blir möjligtvis trycket som ska låsa tc i lu läge för svagd och inte klarar att hålal den.. vid gaspådrag åker den ur elelr orkar den hålal då? alltså med så svagt gaspådrag att kickdown inte komemr ppå |
|
|
wannabedivers Jag har nästintill exakt samma problem som dig, ligger jag jämn gas i ca 50 när motorn är kall så går varvräknaren upp och ner varje sekund, när den dippar låter den jätteansträngd och varvar upp igen. När jag gasar till försvinner det. Mitt problem gäller dock bara när motorn är kall, när den blir varm försvinner problemet om inte helt så nästan. Är det samma för dig? Den där 6HP26 verkar va en riktig strullåda, jag byte olja och filter för flera tusen och byter helst inte momentomvandlaren för 20k i onödan. |
|
|
Japmax: Jag har kanske inte riktigt samma symtom!? Min kan strula på tomgången några sekunder vid start, sen är den helt bra. När jag ligger i ca 60kmh på ca 1250rpm så rycker det i bilen, syns inte jätte mycket på varvräknaren faktiskt. Kanske att nålen gungar någon millimeter. Detta fenomen är inte konstant. Felet kommer och går, kanske att det är oftare nu när det blev kallt.. Händer aldrig när bilen är kall. Verkar som om att allt måste komma upp i arbetstemperatur innan den börjar dumma sig. Jag har vart helt säker på att det är lådan som strular och hade tänkt göra oljebyte med nytt tråg (filter) för att se om det hjälper. Kommer självklart göra detta hur som helst. Men när jag läser hela tråden så blir man ju fundersam på om det kan vara nått annat som spökar vid detta varvtal och belastning. Hum |
|
|
Ok, då missuppfattade jag dig lite. Knepigt är det iallafall, man tycker ju att dessa bilar borde gå galant med tanke på nypris. |
|
|
Ang. 545. Jag har inte problem med ryck i lådan, däremot läckte min olja, så jag har fått bytt en adater till tråget, som tydligen vanligt att det slår sig, och därmed läcker olja, kostade inte så mycket, men oljan i syg oj det sprang iväg. DOCK wannabedivers Intresserad av ditt tomgångsproblem, det har jag också, när den är kall, rasslar metalliskt och ligger och rullar, får ingen check engine dock, när den blir varm går den snällt och tyst. Ingen som utrett vad det är? 12000 mil har min bil, alltid servad på BMW (sv-såld). /Christian |
|
| Min rasslar inget. Det misständer (går hårt och oroligt) några sekunder vid start i kall väderlek. Motorlampan tänds kanske under 5sek för att sedan slockna. I och för sig så tänds den väldigt sällan, kanske 1 gång på 150 starter. | |
|
en liten gissning.. har ni kamkedja i era motorer så är den spänd av en hydraulisk spännare.. vid start kanske oljetrycket inte e så högt samt med kall motor kanske pumpen inte riktit orkar ge allt tryck med tjock olja och då e kamkedjan lösare? detta fenomen finnes iaf hos vw honda |
|
|
Jo, det är kedja, har funderat på det, är väl hydrauliska lyftare också? Har fått fylla på olja mellan servicearna och inbillar mig att det blir tystare (försvinner inte helt) så det ligger kanske något i det. Hoppades någon hade samma erfarenhet här på forumet.... /Christian |
|
|
Hade samma fel på min 5330 pendlade lite på varvtalet vid runt 60 km/h. Man såg varvräknaren hoppa. Bytade olja och filter i lådan och problemet borta.. |
|
|
Jag låna tråden och vill ställa en fråga! Jag har en 550-07 med 6HP26 lådan och har alltid undrat över växlingen. Varför ska kännas växlingen på 2a och 3a när man kör "mormor körning"? Det finns en tendens på en dröjning ca 1-1,5 sekunder mellan växlingen på 2a och 3a. Men när jag gasar på lite mer (lite hårdare) då känns ingenting mellan växlingarna! Hur upplever ni? Jag hoppas att det ingen fel på min bil! |
|
|
Ja man kan undra vart kvaliten är på väg!! Har kört bilar från 50 talet med +30,000mil och fortfarande växlat lika bra som en sprillans ny bil. Så man undrar hur svårt det kan vara att bygga en idiotsäker och driftsäker vxl!! jag blir alltid lömsk på ett bilmärke när de påstår tex att Automatlådeoljan aldrig behövs bytas... Det säger ju sig själv att det behövs. Snart påstår de väl att oljan på motorn också är Longlife och aldrig behövs bytas. |
|
|
att oljan inte behöver bytas kan jag hålla med om ifall att ni kan med bra samvete berätta att det inte bildas kondens i vårt växlande klimat och ifall att it samtidigt kan med säkerhet tala om att det aldrig nyts eller bygges upp lite metallspån i lådan.. att växlingen känns mera är pga trycket vid lung körning är lägre och det inte trycker på banden kolvarna lika bra som det kanske borde.. som ni berättar viss fungerar gamla lådor bytte min 2005 dodge ram mot en bmw 740 dodgen hade samma låda som fanns på 60 talet bara lite elektronik till vhus och nån solenoid för kickdown annars samma och javisst det fungerar men någon komfort skulle du aldrig får ifall du inte ville köra med liten effekt samt skulle det öka vikten och kräva ett bredare varvtals register. klaga inte på zf lådan med 6 steg den är bra! men ta och fundera på hur den mår om ni inte byter olja. zf har sagt att vid ca 80.000-150.00 kan man byta olja dom har till och med rekomenderat oljebyte vid 100.000 i nån artickel. jänkarlådan vill byta olja vid 40-45tkm men borde bytas vid senast 20tkm för att få ett bra liv så kanske det inte skulle skada att byta olja då och då. föresten kör ni faktist 40-50tkm med motoroljan som er bil tycker ni ska göra enligt service displayen? tror aldrig ja skulle våga över 20tkm samt med dessa korta sträckor just nu kanske 10-15tkm |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.