AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.852

Byta fjädrar bak på E46?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej, behöver byta fjädrar bak på en e46:a, undrar om hur ska jag göra det....behöver jag något spännare för att få dit dem? Eller räcker det bara med att skruva loss stötdämparen och få i dem dit?
Hej,
Enkelt. Tar ca 30 minuter per sida. Om du vill göra det extra enkelt ta GDS hall med 4 punktslyft.

Finns flera inlägg i forum, sök tex på "byt fjäder".

Länk

Lyft upp bilen.
Ha gärna en domkraft till och håll upp bromsskivan eller på centrum ringen. (En träbit eller gummi mellan, så inte skivan tar skada)
Lossa dämparen (18 nyckel).
Sänk ner domkraften som håller bromskivan.

Antar du har orginal fjädrar och har du inga fjäder spännare, så går det att bända upp och ut den med kofot. Fjädern sitter över en så kallad styrning både uppe och nere. (Sänkta fjädrar går på enklare. Räcker du hänger på skivan och trycker neråt.
Får man fråga vad GDS är?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
A73X: Gör Det Själv = GDS
Isåfall har ngt hänt i senaste veckorna.
Jag bytte fjädrar i Upplands-Väsby (OKQ8) för ett par veckor sedan där de har 4-punktslyft. Väldigt bekvämt och det underlättar då båda hjulen hänger, lätt att trycka ner bakvagn på resp. sida för att bända in/ut fjäder.
Om OKQ8 finns det nog lite alternativa hallar.
Okej, har aldrig hört talas om de.. tyvärr så finns det nog inte någon gds hall här i jkpg överhuvudtaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.