AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.395

Växla radio/CD men R/T-knapp på multiratt?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Enligt min E46-manual så ska R/T-knappen på multifunktionsratten växla mellan radio och CD-spelare (på samma sätt som knappen mode på själva radion).
Men på min touring så växlar den inte. JAg har inte någon CD-växlare utan BMW original radio med enkel CD.
Till saken hör också att mitt vred på radion är delvis trasigt - klickläget för av och på funkar inte 100% - fjärdern är liksom trasig. JAg kan justera volymen både med vredet och på ratten men inte stänga av radion helt med knappen - jag får skruva ner volymen till noll om jag bara vill höra motorns skönsång.

Hur funkar era R/T? Växlar den mellan Radio och CD? Och kanske radio/cd/cd-växlare om du har växlare också?

Hur ska det vara?

Antar att om knappen ska funka som jag tror så är det ett hästjobb att felsöka och laga, eller?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
R/T är avsedd att växla vissa funktioner i ratten mellan radio och telefon (därav R/T), men om den används för annat., t.ex radio/växlare på t.ex E46 vill jag låta vara osagt.
Själva knappfunktionen från ratten och ut till bilens olika enheter sker på en databuss och sedan är det upp till vilken utrustning bilen har osv. Inte säkert att du har ett egentligt fel med andra ord.

FP
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om det är som du säger har BMW formulerat sig vagt och tvedtydigt i instruktionsboken för E46 touring där det ordagrant står så här (sid 19 i min svenska variant med idnr 01 45 0 156 151 tryckt 2001):
R/T
Omkoppling mellan telefon, radio, kassett, CD eller MD

Strikt språkligt kan man tolka det på olika sätt men en rimlig ingenjörstolkning vore väl att man skulle kunna växla mellan radio och CD (och övriga listade optioner ovan om man har) med denna knapp.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jag tror faktiskt man menar omkoppling mellan telefon, och de övriga delarna i ljudanläggningen.
Det som sker i min bil är att pil upp/ner t.ex byts från att bläddra mellan förinställda radiostationer eller låtar på CD:n, till att bläddra i telefonens meny.

FP
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
.....och har man inte telefon, händer inte ett dugg när man trycker på R/T.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.