|
|
|
|---|---|
| Undrar om det går att återanvända bluefin enheten vid bilbyte, bara köpa nytt program, och vad kostar det? Vet att BSR ej funkar så, utan deras dosa är kopplad till specifik bil. | |
| Byter du bil inom ett år från ditt inköp av en BlueFin så får du en mapp till din nya bil - givet att handenheten kan programmera din nya bil. | |
|
Sånna frågor får du ju ta med återförsäljaren, detta är ett diskussionsforum!! Återanvända kan du alltid göra genom att återställa den. Sen hur Bluefin gör med filer får du ta med dem. Bluefin-enheten i fråga kan du inte använda på BMW bilar som fått dem nya uppdaterade styrboxarna, 1-serien och 3-serie fr. Maj 2009 förutom 325d, där gäller från när 204hk motorn kommer ut, nya 5-serien med uppdaterade motorerna typ 184hk 520d. "Riktiga män kör diesel" |
|
Verdi |
Förmodligen inte. Då skulle man kunna köpa en och sen åka runt och trimma bilar på löpande band. Däremot kan du säkert göra en deal med dem så att det blir billigare. Du behöver ju t ex inte någon ny handenhet. |
Verdi |
Ok, så om jag köpte en 325dAT 2009 med 197hk-motorn nu så skulle jag få en mapp till den eftersom jag köpte min enhet i december förra året? Iofs ger den "bara" 257hk och 520Nm istället för 290hk och 625Nm som VTech lovar. Men det vore ju gratis, och säkert skonsammare mot automatlådan. |
|
Ja du kan använda RTS till din nya 325dT, återställ den bara. Jag köpte RTS till min bil först men det funkade inte pga nya styrboxens om sitter i min bil. Jag återställde den och svärfar med sin 325dT köpte en fil 295hk fil och fick RTS:en som jag använde, funkar klockrent. Verdi: Kan säga att hans e också Automat och svärfar e inte ett dugg snäll på pedalen utan han straffar bilen var o varannan dag...så de e lugnt, kör du på 295 hk så får du känna på faaaan :))) Man blir nästan illamående över vilket jävla drag de e i den ;)) "Riktiga män kör diesel" |
|
| Nu har jag fått ett snabbt mejl svar från Motor Nord, vilket jag inte hade förväntat mig. För att reseta en bluefin med turbodiesel program tar dom 4950:-, för sugmotor kostar det 2950:- Knappt lönsamt eftersom man kan köpa en ny enhet från England för ca.5300:- | |
|
Hahahaha MotorNord är ju ett stort jävla skämt! Har sagt det innan och säger det nu också. Jag ville köpa Bluefin till min bil eftersom i deras info stod det att 3 serie tillverkade fram till och med 2009-09 skulle det funka. Lite konstigt med tanke på att inget företag i hela världen har fått ut en handenhet till nya 3 serien som är tillverkat efter 2009-05 med styrbox EDC17. Men MotorNord stog på sig att det funkar. Så jag frågade om det inte skulle funka, vem betalar frakter hit o dit. Det får du göra själv sa dem. Bra service! Så jag kontaktade England direkt istället och dem sa att Bluefin inte funkar på min bil. Alltså ska jag få betala onödiga fraktkostnader för att dem på MotorNord inte hänger med och inte kan nåt. Så att återställa en handenhet är ingen raketforskar grej. Jag lovar att du säkert kan återställa den själv, kolla med Bluefin i England så får du KORREKTA svar till skillnad från MotorNord. Bläddra annars i menyerna på din handenhet o kolla om du inte har något val där om återställning. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Finns ingen som helst anledning att gå via en svensk återförsäljare när tillverkaren finns inom EU - Motornord, hur ambitiösa de än är, kan aldrig ha lika bra koll som huvudkontoret. BlueFin (i England) gav mig kostnadsfritt en ny mapp till min nya bil när jag sålde min 120d - inga konstigheter. | |
| Då har man bluefin i bilen. Märkbart bättre prestanda. Jag upplever som många andra med bluefin att effekt ökningen är väldigt linjär, ingen puckel som original mappen efter 3000 varv. Men det första som jag märkte efter om programmeringen var betydligt råare motorgång. Annars hör man bara motorn vid kallstart på tomgång, nu hör man den ständigt. Hur upplever ni andra med bluefin? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.