|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har funderaingar på att montera dragkrok på min e36 touring, 320i. Dels för att kunna hänga på cykel smifigt coh sen dra turnésläp, ligger på 1350 fullt med brôte i. Sen har jag börjat och titta efter husvagn, SMV 440 eller 460 eller Polar 455 ller 460, ligger runt 1000-1100kg. Är det nån här som drar med sin 3-serietouring? Ös på med erfarenheter. Drog en del släp med moin e30 318i touring med m42 motorn i, och det funkade bra. Mamma Mu är allas vän | |
|
Lite fundersam över segdragningsförmågan i 320 för att dra husvagn. Allt det andra funkar säkert. 2500 varv och 90 km/tim, men du skall köra i 70 max. Det blir att ligga på 4an skulle jag tro. Har inte dragkrok på min 320, men har dragit väldigt mycket husvagn då min far jobbat med husvagnar hela min uppväxt. Vi har varit överallt dit man kan dra en husvagn. Men du har ju många skäl att skaffa dragkroken så det är väl bara att prova. Hyr en vagn och prova. Det beror ju på hur långt man tänkt åka också. Spanienturen kanske jag inte skulle fundera över. |
|
| 70 max? Det är ju fullt lagligt att köra i 80 med släp/husvagn. Jag skulle tro att det mesta hänger på föraren. Tar man det bara lugnt och metodiskt, samtidigt som man planerar körningen är det nog inga större problem. | |
|
Har en lite nyare 320, men det borde vara ungefär samma. har kört massor med husvagn efter den, det är inga som helst problem, min vagn väger 1350 och det enda som begränsar fartmöjligheterna är att min vagn börjar svaja vid straxt över 100 om man inte har lastat helt perfekt. Förbrukning med husvagn och 80-100 intervall på långkörning är mellan 1,15 och 1,35 l/mil beroende på fart. |
|
|
Monterade drag på min 320 m-sport (e46) i våras och drog vagnen efter (1350kg) gick stadigt som bara f.n. blev mycket imponerad över hur bra den gick. innan hade jag en Volvo 855 och det går då inte att jämföra, Volvon va seg och törstig. Bakhjulsdriften hade man bra nytta av i det blöta gräset. Mittemot våran campingplats så skulle någon med en V70 parkera sin vagn och den ställde sig som en kissnödig hund å slirade med ett framhjul.. Förbrukningen låg på ca: 1,1 på väg mot camping i lagliga 80 och med hemlängtan på ca: 1,25 i 90-100km/h. å dä ä billigt.. Roligt med M-sport också då den inte sjönk ihop bak trots ett ganska högt kultryck!! |
|
| Fast trådskaparen har inte en m54 på 170hk, utan den äldre m52 motorn på 150hk. Men jag ser inte några större bekymmer vid husvagnsdragning. | |
|
Det stämmer som Chris87 skriver, jag har m52 motorn i min bil. Tack för era inlägg. Någon mer än jag som retar sig på att det inte går att ändra inlägg efter man skickat dom? Ser fult ut med alla felstavningar. |
|
|
Beror självklart vad man jämför med. Jag har en Passat V6 med dragkrok, 200 HK o 280 NM enligt tillverkaren, det stämmer nog, funkar klockrent på alla växllar oavsett släp eller ej. Men jämfört med min 325 D -09 så är den en mes. 550 NM skojar maninte med. (RICA) Till saken, jag har en 320 Ci (utan dragkrok) den känns banne mig segare från 70-120 utan släp än mina andra bilar med släp bakom sig, Slagvolym och NM spelar självklar roll här. Men generellt kan jag tänka mig att en 320 klarar vagnen bättre än en VW Golf 1.8-2.0, eller motsvarande SAAB-Volvo. \Mats |
|
| Vi jämför äpplen och päron här. Det enda som är intressant för trådskaparen är om någon med likadan bil kan ge support på hur det fungerar att dra lite tyngre släp med den. Olika motoralternativ har olika utväxling, vilket påverkar dragförmågan. | |
|
Det kommer inte att vara några problem. Med en sexa går det att nyttja ett stort vartalsområde utan att det blir okomfortabelt eller stressande. mvh/ Anders |
|
|
Matsh: Det verkar som vi har samma upplevelse av 320en. Under 2500 varv händer nada när gaspedalen trampas ned. Detta med enbart föraren i bilen. Max vrid vid 3500 varv på den sexan. Klart man kommer fram med husvagn, men upplevelsen kanske inte är på topp. Det var väl det frågeställaren ville veta, hur det funkar. Men som sagt, längden på trippen är ju avgörande. AKN: Att köra 330 och prata om sexa går ju fint, det är ju max vrid vid 2500 varv på den. Det är ju en helt annan femma, förlåt sexa. |
|
|
Nip, som du kan se i min profil så har jag haft 2st 320, dessa bilar fick då och då smaka på tunga släp och det var inga större problem. Visst det går inte i raketfart men är det är knappast nödvändigt med släp. Med en släpvikt närmare bilens vikt kommer accelerationen att i runda tal att halveras. mvh/ Anders |
|
|
Missade det där med E36. Sorry. men att dra släp är nog inget större bekymmer då BMW brukar vara stadiga på vägen och det är det som räknas då man drar släp. Hur lång tid det sedan tar att komma upp till 80 är en annan historia. Mina erfarenheter efter alla släpvagns år är att jag föredrar stadighet och säkerhet före snabbhet.. |
|
|
Länk Ni bara diskuterar I-lands problematik. Ägna en tanke åt våra med människor. Denna killen skulle vara glad över några flera HK........haha |
|
|
Länk Lite stadigare bil hade inte skadat :-) mvh/ Anders |
|
|
Länk "-It´s burning a bit rich, hey??" :) |
|
| AKN: Det var just den jag försökte länka till. Classic! :) | |
|
AKN: Tack, bra att veta. Bra att veta att dom som kört har mest stabilitet i åtanke, vilket jag inte alls betvivlar 320 klarar galant. Att ligga och dra med en motor som bara inte vill det är trist, det var det jag tänkte mest på. Minsta motlut, växla ned. Tycker 320 nästan lämpar sig bäst för 18-åringar som precis fått körkort och alltid ligger på halv gas innan man släpper kopplingen. Det är verkligen strypt moppe om man inte har varvtalet uppe. |
|
| Länk | |
|
Hejsan, jag har två 320 touring. En med drag och en utan. Jag har dragit vanligt släp och bilsläp med -99:an utan bekymmer. Aldrig husvagn, men bilsläp med en tävlingsbil på 800kg var inga problem. 320:in har trevlig motorgång och sång, dock saknar jag några hästar vid långkörning på motorväg - snabbare omkörningar. Men med släp på fattas inte mycket krafr - det är max 80 som gäller. Gr8ride |
|
|
Volvo 740 med, vaddå, 115 hk? Det gick ju bra med sådana, så varför skulle det inte gå med en 320i?!? Boldly goes where no BMW has gone before |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.