|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder; varför envisas folk med att köra på däckdimensioner som inte är godkända av biltillverkaren? Detta är något som jag länge har funderat på och kan inte komma på någon anledning. Tycker var och varannan tråd eller inlägg på detta forum som gäller däck och fälgar handlar om däckdimensioner som bilen inte är tillverkad för. Det finns många godkända dimensioner, men det verkar som att de flesta inte vill ha dem på sin bil. Varför är det så? Ge gärna era synpunkter kring detta. | |
|
Original är inte coolt :) Och bara för att tillverkarna inte har tänkt på just en viss dimension/storlek/annan kombination så behöver det inte betyda att det är fel eller farligt. Man kan då även undra varför folk ökar effekten på sina bilar. För att det är coolt att trimma. Själv så diggar jag den tyska stuken, men hur får man en sådan bil igenom SPB? Boldly goes where no BMW has gone before |
|
Roffa1 |
Jag håller nog med Chris i detta fallet, skulle aldrig komma på tanken att köpa däckdimensioner som ej är anpassade/rekommenderade till min bilmodell. |
|
En ibland förekommande tråd är "Hur monterar jag bäst mina nyköpta 19-tummare på min 328 -95?". Dvs en däck/fälg kombination på en bilmodell som inte ens i M3 utförande var godkänd för någonting större än 17-tum. Det är säkert som det redan spekuleras i nämligen att dagens bilmode även spiller över på förrgårdagens modeller. Inget fel i det och klockrent för de som gillar njurbälte, att frekvent byta bussningar i chassiet, tinnitus, och Parkinsonsymtom... Jag är personligen originalfetischist och tycker det är snyggast med passande originalprylar och skulle därför aldrig ens tänka tanken att köra omkring med spacers eller valsa skärmkanterna. Men det finns säkert en hel del som tycker precis tvärtom... Sen finns det en del lite mer obegripliga frågeställningar som tex "kan jag köra med 215 bredd istf 205 eller 225 på min E39?"? Troligen har frågeställaren kommit över en omgång begagnade däck från ett annat märke som sedan är tänkta att återanvändas på en BMW. Många i detta land är lite snåla när det gäller bilar, ffa om man betänker marknaden för billiga budgetdäck och Biltema prylar. |
|
| Förstår inte heller varför folk ska ha allt utom originaldimension. Är på jakt efter vinterfälgar till e39an. 16 tum original med 225/55 men det finns inte på begagnatmarknaden. Antingen är det 205/55 eller några billiga snow king eller liknande skitmärke på däcken. Samma när jag kollade sommarfälgar. Bara skitdäck och m5-replikor. Vill man ha något vettigt får man köpa nytt själv. Hela vitsen med en tyst, säker och bekväm bil är ju borta om man har billiga skräpdäck. Då kan man lika gärna köra gammal volvo el. liknande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.