AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.837

Angående k-hämmaren fram e30

Gu
19
Guffen
323i-86
M3 smg-97
Sitter ingen k-hämmare fram på min e30. Vad är den största nackdelen? När jag köpte powerflex bussningar till hela bilen frågade killen som jobbade där om jag inte skulle ha några till k-hämmaren fram. Sa att de inte fanns någon. Svaret blev att ja inte kunde köra med bilen. Vad kommer jag märka stor skillnad på om jag köper en?
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Bilen kommer inte att vika sig fullt lika mycket utåt i skarpa kurvor. Om din bil har en tendens att understyra lite nu så kan den tendensen minska något. Nu får ju krängningshämmaren bak göra hela jobbet och teoretiskt skulle bilen ha en tendens att "vika sig" onödigt mycket över yttre framhjulet i kurvorna. Skulle vara spännande att få höra om du märker någon större skillnad om du sätter dit en.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Läste från en setup tabell från rejsa.nu angående generellt beteende när man ändrar främre krängningshämmaren.

Om man sätter dit en mindre/tunnare krängningshämmare fram blir bilen mindre understyrd och man kan få bra instyrning.

Men om man överdriver denna minskning av krängningshämmaren - vilket ju detta fallet kan anses som då vi tar bort den helt - så får vi tendenser som överstyrning, ostadig instyrning och kanske även lyft på inre bakhjul i kurvor.

Precis som Kulting skriver så kommer bilen vika/hänga sig onödigt mycket över yttre framhjulet i kurvorna och du kommer uppleva bilen som ostadig och tendenser till överstyrning (vid forcerad körning).

Personligen känns det som en dålig konfiguration för körning på allmän väg. Skulle behov uppstå för en kraftig undanmanöver är risken för överstyrning och kanske kraftig restursladd / förlorande av kontroll över bilen större när man inte har en k-hämmare fram (speciellt om man inte är beredd på situation vilket ofta är fallet samt att bilen dessutom inte har någon form av antisladd/stabilitetssystem).

Som Kulting säger så skulle det vara kul att höra hur du upplever före/efter montering av k-hämmare. Ett sätt att känna av det är att sätta upp någon form av kon/undanmanöver som du kan prova att köra igenom i olika hastigheter. Men detta skall ju göras där det inte finns någon risk att köra på något annat. Sen gör man exakt samma sak och procedur när du monterat k-hämmaren. Skillnader är dock enklare att märka om man pressar bilen mot gränserna - torrvarvning vid korvmojjen är inget bra test :-)
Gu
19
Guffen
323i-86
M3 smg-97
Tack för svaren. Nu vet jag varför han ställer sig på "3 hjul" när man ska ta en kurva och han inte diffar. Den kommer troligtvis inte kränga lika mkt sen. Tips på tjocklek på k-häm och vad man kan köpa=)

Även tips på låga,bra,hårda fjädrar uppskattas. Hög som ett hus med 15" fälgar måste nog ha bland de lågaste som finns. Kan tillläggas att bilen är totalt lättat om de kanske gör att den kommer upp lite. Sitter sänkfjädrar bilstein på nu vet dock inte hur mkt det sänker, men ser ut som dom har höjjt bilen.

Åk du före, så väntar jag där framme.
Visa användare
134
Kulting
635 CSiA -85
BMWCS #7068
Om du har original hämmare bak, börja med att sätta dit en original fram också. Då får du rätt balans. Om du sätter styvare hämmare fram än original, byt till styvare bak också. Utgå från något av de förslagen och labba vidare utifrån hur bilen beter sig. Styvare hämmare och fjädrar gör att den går som ett strykjärn genom kurvorna!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Förslaget från Kulting låter klokt. Jag vill minnas (kan ha fel då jag tar detta direkt från minnet) att 323i har 18.5mm, 325i har 20mm och M3 har 19mm.

Har själv en 323i -85 som håller på att omvandlas så man kan köra den på bana. Närmsta målet är att få den besiktningsklar och registrera om den med endast 1 passagerare. Den är lättat och rensad. Den ser i dagsläget urlöjlig ut - den är tokhög och ser ut som ett terrängforden. Sitter just nu standardfjädrar och dämpare. Nästa mål (efter godkänd besiktning) blir att se över väghållningen.

Så jag är ute efter en någorlunda billig väghållning avsedd endast för bankörning dvs utan några krav på komfort whatsoever. Har ju redan en 18.5 mm k-hämmare fram och har en 20mm liggandes från min 325ik som jag skrotade nyss.

Så tips på väghållning välkommnas. Men jag är bara ute efter go, ingen show. Ska se om jag inte hittar några förslag när jag kommer hem... Postar dem här isåfall...
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Ang krängarna så har m3 sin krängare kopplad till fjäderbenet istället för
som på övriga E30 kopplad till länkarmen. Detta gör att m3 krängaren
har större krängmotstånd än krängaren på 20mm trots att den är klenare.

Till E30 finns 21mm fram som grövsta varianten & 14,5 bak
dock är bakkrängaren klen & ger en understyrd bil.

Vad ska du använda bilen till bana eller gata ?
Gu
19
Guffen
323i-86
M3 smg-97
Bilen ska vara drifting vänlig. På grund av att det sitten en annan motor i så får främre k-hämmaren inte plats. Får kompensera det så gott det går, kraftig fjäderbenstag och relativt hårda fjädrar kanske?bilen ska ha mer fäste fram än bak. Mina bilstien fjädrar bak är 20 cm höga men måste sänka bilen bak typ 6-7 cm med hårda fjädrar samt en ganska tjock hämmare dock inte för stor måste försöka få balansen så bilen inte snurrar allt för lätt. Hoppas mina bilstein sprint dämpare klarar den hårda fjädringen.

Powerflex bussningarna i bak i bärarmarna sprack efter 5 mil blir att skaffa delrin. Gjorde ju bort mig när jag köpte powerflex bussningar i hela bilen då de sägs att dom är mjukost vs delrin. Bilen har ca 280hk och är lättad på allt sitter bara 2 racestolar och ratt i princip.Tror jag har 325 bakaxel och m3 diff men det går fan inte bra nu när den är hög och kränger, borde ju inte vara några problem alls. Så hoppas att allt blir ok om jag fixar det som jag skrev. Gärna tips på chassi modifieringar, gärna inte allt för mkt jobb eller pengar.
Mvh

Åk du före, så väntar jag där framme.
In
35
Inka02
BMW 2002 -74
Kika in på Ireland Enginerings hemsida:
Länk
Där kan du hitta riktigt bra grejor och även få lite tips om vilka kominationer av krängningshämmare som funkar bra ihop. Om du byter hämmare där bak, tänk på att även byta infästningen eftersom originalfästet är för svagt.
Generellt är det bättre för väghållningen att sätta dit kraftiga hämmare, hellre än alltför hårda fjädrar. En förutsättning är förstås att bak- och framhämmare matchar varandra.
Känner inte till Delrins bussningar. Finns de till 02-serien också, var?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.