AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.903

Besiktningsmannen ett rent skämt.

Di
7
DiPaolo
BMW 320CI FACELIFT -03
Hejsan.

Besiktade bilen idag och av förvåning så är jag tvungen att ta bort toningen på bilen för att besiktningen ska gå igenom. Själv tycker jag att det är fruktansvärt dåligt av dom att ge avslag då bilen alltid har varit tonad från fabrik, samt att de aldrig har gjort avslag på de tidigare. Bilbesiktningen borde skaffa sig rutiner pga av att vissa släpper det och vissa ger avslag.

Det finns rutiner. Tonade bakrutor är helt okej, men har du tonat framrutan eller de främre sidorutorna blir det nedslag på besiktningen.
Finns inte heller rutor som är fabrikstonade med solfilm från början...
Di
7
DiPaolo
BMW 320CI FACELIFT -03
Solfilm?.

Det jag menar är att det ska inte behova spela någon roll vem som besiktar bilen. Dom har aldrig klagat på de förns denna gång vilket jag tycker är dåligt. Ägaren innan hade aldrig problem med att den va tonad på sidorna.

Får väll bara ta bort toningen och besikta om :)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Du skriver att den "alltd varit tonad från fabrik". Du kan ju inte ta bort fabrikstoning utan att byta glaset då fabrikstoning uteslutande är färgat glas.

Det som är dåligt i detta fall med bilprovningen är de gånger de släppt igenom bilen, eftersom kraven är minst 75%(osäker här på siffran, men det finns en gräns) ljusgenomsläpp på dina sidorutor fram, vilket är ungefär det som glaset har när bilen lämnar fabriken.

Din bil följer inte reglerna, således skall den underkännas vid besiktning. Inga konstigheter.
Di
7
DiPaolo
BMW 320CI FACELIFT -03
Ber om ursäkt om jag varit lite otydlig. Det är inte fabrikstonad. Men de har alltid godkänt bilen med den toningen jag har förutom idag.
Får bara bita ihopp och ta bort toningen och besikta om bilen :).

Tack för hjälpen.
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
De har inte alltid de skarpaste hjärnorna på bilprovningen. Fick erfara detta när jag besiktigade min gamla 325:a sist: Han sa att ABS systemet var ur funktion eftersom en lampa lyste. Lampan han såg varnar för slitna bromsbelägg.
Sen rullade han ena bakhjulet varpå det andra bakhjulet snurrade åt andra hållet och då undrade han om den var importerad, och det är den. Då sa han att de svenska bilarna saknar diff, dvs båda hjulen snurrar åt samma håll. Det är jag ytterst tveksam till.
Men han var i allafall trevlig och bilen gick igenom ula. till sist.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

DiPaolo: Även om du har den ljusaste toningen du hittar på sidorutorna fram så lär ändå ljusgenomsläppet vara för lågt för att det ska vara lagligt. Med andra ord så är det förmodligen så att denna besiktningsman gjorde rätt bedömning medan tidiagare års besiktningsmän felaktigt släppt igenom bilen. Tror nog att de flesta kontrollmoment på besiktningen har regler och rutiner hur de ska bedömmas men det är ju trots allt individer som jobbar där så viss variation av tolkningar och bedömningar kommer man aldrig ifrån.

___
//Ulf
Alla bilar har differential. Annars hade de inte gått att köra. Riktiga terrängbilar har differentialspärr. Då snurrar båda hjulen samtidigt. Används när det är riktigt svårt att ta sig fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.