AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
604

e28 motor fråga

LE
Hej jag undrar vad ni har för åsikt om detta..
Jag hade tänkt att antingen renovera upp min 528 motor eller är det mer ekonomiskt att köpa en 535 motor..
528 drar mycket olja , och det luktar på avgaserna att den förbräner olja, kamen ser väldigt finn ut dock.. tror att någon packboxs läcker också. vatten pumpen verkar glappa ganska rejält

Det jag hade tänkt göra med den motorn var att byta alla packningar packboxar ramlager olje ringar ,slipa in ventiler.osv Vad kan det kosta I matrial ,om man gör jobbet själv?
Blir det biligare att köpa en 535 motor ,vad kostar en ungefär?

Har varit på en skrot och blivit erbjuden att köpa en 528 motor med växsel låda och kardan för 3500kr
Men vet ej skicket, har gått 21000mil

Mvh Lars Erik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja du..det bästa tycker jag är att renovera upp din egen(kostar visserligen lite mer)då vet du att motorn är fräsch efter det.
Köper du en begagnad då är risken stor att du får renovera den iaf.

Beror iofs oxå på i vilket övrigt skick din bil är i.
Är den sliten/rostig i övrigt så vet jag inte om det är lönt att börja "jävlas" med motorbyte el. dyl.=sälj..:)

Ang 535 motor så har jag inga direkta råd att ge annat än ovanstående+ att allting beror ju på dina kunskaper i detta arbete.Kanske en sådan motor i ett hyfsat skick betingar 5000kr(gissning).
Men som jag skrev tidigare så är det naturligtvis en risk med att handla begagnat..

Att göra en "helrenovering" av en bmw sexa är inte gratis så jag gissar att ENBART en topprenovering hamnar på 15-20lapp om man lämnar in det på någon seriös firma.Att göra det själv går väl på knappt halva den kostnaden..
Kolla kompen i motorn för att se om det "bara" räcker med byte av vent. styrningar o tätningar o slipa in ventilerna eller om du oxå måste renovera blocket.

Mao gör ett komp.prov först för att veta var det "läcker ut" komp. sen häller du lite olja i cylindern/cylindrarna för att se om det blir bättre då (om du har lägre komp än normalt)eller om ingenting förändras i komptrycket.Förändras INTE det då är det naturligtvis i toppen som det är "glest".
Mest troligt är att trycket läcker ut i toppen..mao kan det räcka med en topprenovering..

Du hade visst oxå något missljud/glapp i vattenpumpen men det är ju en baggis i sammanhanget..

Mvh Janne.

LE
Har köpt en 99%rost fri kaross ,, och skall plocka över delar från min andra bil , och den motorn drar olja , men toppen skall vara bra kamen och ventilerna är i bra skick , så jag tror att det räcker med att byta olje ringar och några packboxar så skall den motorn gå finnt.. hoppas jag för att renovera toppen för en 10000tusen är inte intressant

om man tar bort oljetråget ,hur kan man lättast se om ramlagrerna är slitna ,,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.