AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.962

Klantigt! Släcka Motorlampan BMW 325 E46?

az
7
azah
325Ci -03
Tjena.

Klantade mig duktigt sist på shell då jag fyllde på lite olja då oljekannan börjat få en tendens att lysa efter en stunds körning.
Glömde nämligen skruva på oljelocket, lade det i motorutrymmet bredvid och åkte iväg.
Körde till jobbet dan efter och som ett brev på posten började givetvis Motorlampan lysa.
Bilen tände dock ok och betedde sig inte alls underligt så jag åkte hem innan jag öppnade huvet och korrigerade min blunder.

Nu lyser dock motorlampan fortfarande - kan något ha skadats?
Bör jag göra ett komplett oljebyte?
Eller är det så att lampan inte går att släcka utan att koppla in diag?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Så länge du inte har fått ut all olja i motorutrymmet och den gått torrt så ska de inte vara någon fara.

Sitter och funderar på ifall de skulle ha kunnat tjuvat luft igenom ventilkåpan och på så vis fått fel blandning och tänt motorlampan!?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kör bilen nån vecka får du se om lampan slocknar, den ska normalt slockna om du har 3 felfria körcykler (kallstarter) utan att fel registreras igen.
Förmoligen vevhusventialtionen som sattes ur function och det härleder en gul motorlampa.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
az
7
azah
325Ci -03
Tusen tack hasso.
Kollade idag för säkerhets skull oljestickan och det såg ok ut.
Efter ett par kilometer så slockade den vid en varmstart(!).
La
8
Lagerqvisten
330i Sedan -02
Precis samma sak hände mig, förutom att jag INTE glömde att skruva tillbaka locket! =) Lampan lyser fortfarande trots att jag ar startat ett par gånger och kört med bilen några mil. Vad kan vara felet? Har en e46 330i -02. Köpte OKQ8 helsyntetsolja.. Någon som har några ideer?

/Rickard
E4
82
E46r
BMW 523ia E39 - Alpinvit
Testat "the basic"?

Plocka av minuspolen på batteriet och låt det va av under natten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.