AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.567

Service Z4-07

Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej!

Har en Z4 2.5Si -07, uttagen i april -07. Den har i nuläget gått 3100 mil. Jag undrar lite över servicearna på den, jag gjorde en service (oljeservice) inkl bromsvätska vid 1800 mil och det hösten -08 då service indikatorn gått ner till noll. Nu har jag enl den 1500 mil kvar tills nästa service (insp1) men det känns ju som att det blir lite väl lång tid mellan. Tycker ni att jag skall göra en nu i höst innan avställning för det är ju ändå två år sedan sist?!

Sebbe
Jag skulle gjort en så snart som möjligt, har för mig att castrol-longlife har en "livslängd" på 2 år
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag skulle rekommendera ett oljebyte men sedan avvakta med Inspektion I.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du bör serva bilen nu i höst eftersom det har gått 2 år sedan förra service.

Ni som vet, håller inte indikatorn koll på både dagar till service respektive mil? Den borde ju varna för det som infaller först. Det gör åtminstone Volvos serviceindikatorer.

-------
//Lövet
Se
67
Sebbe1985
BMW Z4 2.5Si-07
Hej igen!

Tack alla svar. Får ringa och boka tid i morgon i Borås.

Nja jag tror faktiskt inte att den känner av tid, inte Z4 med de övriga modellerna är nog även tidsanpassade.

Sebbe
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Serviceindikatorn utvärderar konstant kvarvarande sträcka till nästa service utifrån många olika faktorer, bl.a. körtid, körd sträcka och körstil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Njae, den gjorde det förr tydligen. Numera räknar den bara förbrukade liter bensin. När 2500 liter är förbrukade så indikerar den. Kollade precis. Blir ju samma logik i och för sig. Hårdare körning = högre förbrukning = tätare service.

Lite dåligt faktiskt att den inte klarar av att hålla koll på tiden också. Framförallt när det finns på märken som är mindre "premium".

-------
//Lövet
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vår E90 använder tiden för att hålla koll på service också. Fick göra oljebyte precis pga tid sen senaste service. Behöver ju inte vara samma, men bara nämner att vissa modeller uppenbarligen har tid som faktor.
Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Vad jag hört så ska service indikatorn gå efter 2500mil eller 2 år på oljebytena beroende vad som kommer först.
Jag körde oljeservice efter 2200mil bara för att det då nästan hade gått 2 år, men eftersom jag bad att få gjort det innan den gått 2500mil och innan den va 2år så vet jag inte säkert vilket service indikatorn hade reagerat på.

Hur som helst när jag sa att jag ville ha servicen gjord innan indikatorn visat att det va dax så sa han på BMW "Ok det kan vi göra eftersom det snart gått 2år och då kommer det bli dax även om du inte kört 2500mil"

mvh Jonas
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Om jag kollar i iDriven över planerade servicetillfällen så är det både miltal och tid angivet för ett antal av servicepunkterna. Så det lär vara som du säger, Ortovox. Det som infaller först.
Se
67
Sebbe1985
BMW Z4 2.5Si-07
Skillnad på E85 och E90, E90:n färddator/Idrive är mer avancerad än vad som sitter i Z4:an

Ringde Auto7H i Borås idag och bokade, det blev en oljeservice igen på deras rek.

Sebbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.