|
|
|
|---|---|
|
Hej alla Som rubriken säger, så vill jag härmed upplysa Er alla om, att det numera är tillåtet att åka igenom Danmark till Sverige på gula tyska (prov/export) reg skyltar Jag har pratat med danska skatteverket och tullen idag, då gula skyltar alltid varit förbjudna i Danmark förrut. Faktisk har vi danskar varit tvungna att köpa danska "import-skyltar" vid gränsen, då vi inte får köra utländsreggade bilar i Danmark, då det räknas som skattefusk (180% avgift sparat). Nu har reglerna ändras så danskarna som importerar för köra i Danmark i fem dagar (tills skylten går ut). Detta betyder att Ni svenskar även får färdas igenom Danmark med dessa skyltar. Om Ni blir stoppad av danska polismyndigheten, kan Ni be dom kontakta Skat/Tullen i Danmark, då poliserna inte riktigt känner till detta. Otroligt. | |
|
Gäller det även italienska exportskyltar (de är också giltiga 5 dagar) ? Blev stoppad i Rödby och fick ta färjan tillbaka till Puttgarden för ett par år sedan....surt. Fick egentligen ingen motivering utan bara att "de gäller inte i Danmark" av pliten vid gränsen. |
|
| Ingen aning. Men jag vet att de tyska gula gäller nu. | |
| Har du numren så vore det schysst. Skulle behöva ringa o ta reda på vad som gäller. | |
| +45 72 37 50 99. Fast dom pratar nog endast danska med lite jobbig dialekt.. :-) | |
| Jag har kört igenom Danmark flera gånger sedan 2003 med gulskyltat. | |
|
F114: Mycket möjligt, men inte lagligt. Har flera vänner som fått ta färgan tillbaka till Tyskland... |
|
| Oj då hade man flyt. | |
|
jag åkte nyss (20110907) genom e47 Flensburg med gula gällande gula-fünftages-skyltar och stoppades med motiveringen att det inte gällde med försäkringen och jag hänvisade till gröna kortet som har danska koden bland länderna. och ett antal tjaffs moment på tyska och tur att danskens tyska kunnskaper tog slut och jag fick åka. det andra är att jag nu i dag 20111018 blev stoppad i helsingborg. för att det absolut var förbjudet att köra bilen med dessa skyltar redan från första sekund jag åkt in i sverige. jag har köpt en svensk Trafikförsäkring som gäller i 6 mån och bilen är registrerad efter chassinummer. enligt försäkringsbolaget är det en trafikförsäkring och innebär vara gällande för bruk av bil. där av namnet på avtalet : Trafikförsäkring. jag behöver verkligen kunnskap i detta... |
|
| Länk | |
|
Man undrar om Sverige verkligen gör rätt när övriga Europa accepterar den........? Så här svarar de som säljer skyltar på nätet. Vad ska man tro? According to the EU-regulation C/68, the transit plates are to be accepted by every EU member state as long as the vehicle doesnot present any danger to its surrounding. It is, of course, important to have an international insurance whichis valid in the states which are passed. As you always receive the green international insurance card when ordering on www.transit-plate.eu, which is valid in whole Europe, it isno problem to transfer a vehicle from Italy to Sweden, as you are provided with the third-party liability in all countries involved. Please find also attached the EU regulation C/68. You will find the important information under point 4.2. You can find this regulation also online on the official European web site on page 15 on Länk where you can also choose another European language. We hope that we could help you with our answer. Kind regards Your Transit-plate.eu team |
|
|
Hej, Nu har jag ingen personlig erfarenhet av privatimport (ännu), men om man läser på sidan 24 i EU-förordningen så är frågan avhängigt om man har ett registreringsbevis eller inte. Eftersom Transportsyrelsen är av uppfattningen att bilar med 5-dagarsregistrering inte är införda i det tyska bilregistret och därför inte tillåtna att framföra utanför Tyskland är min fråga till er som köpt gula skyltar om ni fått ett registreringbevis eller inte? /BeroT |
|
|
Ja, man har ju med sig beviset i original. Man får väl ha med sig EU-förordningen i bilen och peka på. Varför skulle Sverige ha rätt och övriga EU fel...? Inte så troligt, men att övertyga Transportstyrelsen och polisen om det känns ju hopplöst. Jag tänker iaf fortsätta med de gula för jag köper inte mina bilar i Tyskland och då kostar de röda en förmögenhet när man ska beställa dem på internet genom transit-plate. |
|
|
Registreringsbevis får man bara när man köper de röda exportskyltarna och då registreras man i deras datasystem som ägaree med det specifika numret inkl passkopia, adress etc etc De gula köper vem som helst (som är bosatt i Tyskland dock) och man får då ett papper som inte ens är ifyllt. Sedan fyller man själv i chassinummer, namn etc på den. Blir man stoppad måste allt vara ifyllt på den men det betyder INTE att bilen är registrerad någonstans Därav att Sverige inte accepterar de gula som REGISTRERING-skyltar |
|
| Och varför är det bara Sverige som sätter sig emot detta isåfall?! Alla andra länder tycker tydligen att bilen har en tillfällig registrering i och med att man har den gröna och rosa lappen ifylld med bilens uppgifter samt har reg bevis med sig i original. Oavsett om det är gula eller röda skyltar. Bror duktig Sverige har varit i farten igen......suck! | |
| I belgien är tydligen inte polisen heller glada på de gula.. | |
|
Tallviking det är fel, jag hämtade hem en bil senast dec förra året med gula skyltar och för ca 2 veckor sedan fick jag ett brev från bundezpolizei tydligen hade en fartkamera noterat lite för hög hastighet. Så vore inte skyltarna reggade på mig borde jag isåfall inte fått bötern hem till sverige. Boten är på 20euro och jag vet faen inte hur man ska betala den då allt står på tyska och det finns ingen iban eller swift nr på räkningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.