AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
998

Värdering av BMW/Alpina B10 V8 -97

Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Då det kanske är dags att sälja min ögonsten nu vore det kanske på sin plats med lite objektiva bedömningar av bilens värde. Bilen i fråga är – precis som rubriken antyder – en BMW/Alpina B10 V8 av årsmodell 1997 och som precis har passerat 16 200 mil.

Både jag och föregående privat ägare har försökt verifiera mätarställningen så gott vi har kunnat och inte stött på något som motsäger den. Skicket på bilen är utomordentligt bra och skulle nog nästan tyda på att den gått mindre än vad den har gjort. Efter att haft bilen upphissad samt bytt samtliga lister, etc utvändigt kan jag konstatera att bilen är helt rostfri, läderklädseln/inredningen är i bättre skick än vad jag sett på många bilar som rullat färre mil än denna.

Det finns gott om dokumentation och kvitton, och serviceboken är fullstämplad.

Förutom ett läckage av kylarvätska (vilket påtalas i annonsen) är bilen så långt jag kan bedöma i ypperligt mekaniskt skick. Inga misständningar eller konstigheter med motorn, växellådan gör det den ska på ett sömlöst, mjuk och fint sätt utan tvekan eller andra konstigheter. Inga vibrationer eller missljud någonstans.

Läckaget av kylarvätska är något som förbryllar mig och det ska kollas upp snarast. Jag lät byta kylaren för ganska precis en månad sedan (cirka 60 mil sedan) till en helt ny och bytte i samma veva kylarlock samt lät inspektera expansionskärlet ordentligt. Likväl läcker bilen lite vätska någonstans från nedre hörnet på förarsidan vid kylaren.

Bilen har modifierats lite grand men inte på något sätt som omöjliggör eller ens svårgör återställande till 100% originalskick. Samtliga originaldelar har sparats och medföljer naturligtvis vid en eventuell försäljning.

Ljudsystemet som sitter i har valts ut just med tanke på att ge så mycket välljud som möjligt i kombination med MP3-kompatibilitet utan att på något sätt modifiera infästningar eller dylikt. Grejerna är brukade under kortare tid än vad ovan nämnda 60 mil har tagit att köra och kostade totalt en bit över 16 000 kr i inköp.

Annons på bilen finns här: Länk

Här finns fler bilder och ytterligare information: Länk

Jag har försökt jämföra med liknande bilar både i Tyskland och Sverige och tycker att jag borde ligga ganska vettigt i pris med tanke på eventuell prutmån och liknande. De flesta bilar som man hittar utannonserade ligger inte långt under i pris, och de som gör det har oftast gått några tusen mil längre och/eller saknar utrustningsalternativ som min bil har.

Tanken är att om möjligt få till en väldigt snabb affär men utan att mer eller mindre skänka bort bilen.

Jag tycker själv att prissättningen känns vettig. Vad tycker ni?

M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Verkar ju vara en fin bil. Tycker spontant dock att det känns lite dyrt. Är dock ingen expert, men det diskuterades ju en fin M5 03:a nyligen som såldes för ca. 170.000. Den är 6 år nyare och mindre mil.
Sen är ju kylläcket ett bekymmer, som måste åtgärdas. Tänker ju tyvärr spontant på topp-packningarna, som är en svaghet på dessa bilar. Vet du om dessa varit bytta tidigare?
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Tack för din åsikt.

Jag personligen tycker det är svårt att jämföra priser med BMW M5 även om modellerna som sådana naturligtvis är attraktiva att jämföra även om jag tror att de riktar sig mot olika typer av bilägare. Visst, M5 har mer effekt/vridmoment och är oundvikligen av en nyare årsmodell, men om jag inte misstar är den även dyrare i drift och därtill vanligare (eller mindre exklusiv beroende på hur man ser det).

Att kylarläckaget drar ner både värde och helhetsintryck är inte vidare svårt att inse. Som det nämns i annonsen kommer det antingen avhjälpas innan försäljning alternativt så kommer ett i sammanhanget vettigt prisavdrag medges. Då jag vill lämna bilen till samma verkstad som bytte kylaren (välkända Rinaldos i Jönköping) och det är långt väntetid i samband med att jag är beroende av en snabb affär om bilen alls ska säljas så valde jag att annonsera ut den ändå på detta sätt.

Toppackningarna är mig veterligen inte bytta. Även om det är känt som en svaghet på dessa bilar är det ju även långt ifrån en majoritet som råkar ut för problem med dem. Vad jag kan bedömma är det i alla fall inte där som kylarvätskan försvinner, den droppar ner under bilen och man ser tydligt fläckar efter den på frontsplittern. Bilen blåser heller ingen vitrök och känns inte slö eller har några missljud för sig.

Om bilen säljs så är det just till förmån för ett annat projekt, och kruxet ligger lite i att jag måste få fram en viss bestämd summa pengar ganska snabbt för att inte gå miste om den affären. Lite moment 22, men men... Att lyckas med det konstycket tror jag ligger väldigt mycket i att just få till ett rättvist pris från början.

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
För dyr. Jämförelsen med M5:an är bra eftersom de konkurrerar - vare sig du vill eller ej. Jag skulle sätta prislappen på 110 och acceptera ett bud på 100. Det är trots allt en 97:a med 16-tusen på mätaren. Och snart är det höst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.