AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
508

Svensk reggad M3 med M5 motor

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det var för ett tag sedan en M3 E30 med M5 3,6 motorn på BMW Börsen till salu. Det var en tysk-import som de hade en del intyg på att det var bytt motorn och liknande. Den var klar för att köra med i Sverige, och han som hade den sa att det var den ända M3 E30 med M5 motor som hade gått igenom i Sverige.
Om man då t.ex skulle hitta en 5-serie E34 med en V12:a från 750i som också har något intyg på att det är bytt motor. Är det då möjligt att få den genom besiktningen i Sverige? Även om man har intyg så kan det ändå bli problem, eller? Någon som vet?

//Schnitzer
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Som jag förstått det av mina tidigare diskussioner, diverse artiklar i tidningar och TV samt utlåtanden från SBP-experten Jesperado, så är det svåraste intyget avgascretifieringen. Om M5-motorn (eller 750-motorn) är i orginalskick, så är alltså själva avgascertifieringen inget problem, BMW måste bara konstatera att det är den motor som du utger den för att vara, vilket de kanske kan kontrollera genom exempelvis serienummer, en snabb genomgång samt allmän kunskap om BMW-motorer. Däremot kanske du istället stöter på problem med att bevisa att E30-karossen (eller E34-karossen) i orginalskick håller för den effekt som en M5-motor (750-motor) utvecklar, vare sig karossen i sig är i orginalskick eller ej. Om den är i orginalskick, så måste du skaffa intyg. Om den är modifierad, så moste du skaffa intyg på att modifieringarba motsvarar effektökningen. Som jag har förstått det är båda delarna ungefär lika svårt, dyrt och tidskrävande.

Rätta mig om jag har fel någon?

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
tqs
Intyg på att motorn är förändrad ska du nog inte ha, utan bilen skall antagligen vara omtypad och godkänd som en helt ny modell. Misstänker att detta inte är helt lätt att genomföra i Tyskland heller?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag pratade med en tysk som sa att de får byta till vilken motor de vill samt att de får de inskrivet i "Fahrzeugbrief". De kan också få inskrivet om det är sänkningssats eller chip och liknande. I Tyskland är det inga problem överhuvudtaget, men man kanske måste tänka på att uppgradera vissa smågrejer som t.ex bromsar mm.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.