|
|
|
|---|---|
|
Hej. Funderar på att köpa mig en 330xi E46 till hösten. Har aldrig haft nån Bmw med 4wd förr och undrar därför om man behöver ha samma däckdimension runt om för att inte fyrhjulsdriften skall ta skada? Vet ju att Audis Quattro system skall ha lika runt om men Porsche har inte samma runt om även om bilen har 4wd. Så, hur skall det vara på BMW? Tacksam för svar! ------------------------------ Porsche - There is no substitute! | |
|
hej Enl.expertisen får det inte skilja mer än 10% på rullomkretsen på bak resp.framaxel. Jag har i fram 225/45 17 och i bak 245/40 17.Det har funkat bra hittills. Jag har ägt många bilar.Även prestandamaskiner som tex.Astra OPC. Bmw-n är den absolut finaste och skönaste bil jag hittills haft(14 st)och går ju som ett spjut, men ändå måttlig förbrukning. Lycka till med 330 Xi om du hittar nån fin.Inte helt lätt. Mvh / Håkan ps.läs tråden vad som är bytt på E 46 ds. |
|
|
10% är helt fel, max 1% skillnad i rullomkrets. Vid 5% skillnad så brukar ABS´n säga ifrån... Mvh |
|
|
ursäkta Nog skall det vara 1% HN |
|
|
Eftersom en 4wd E46 har en öppen (planet)mittdiff, utan broms- eller spärrfunktion, så spelar skillnad i rullomkrets mellan fram och bakaxel mindre roll. Som det redan sagts, så är det ABS och DSC som sätter stopp om det skiljer för mycket. Håller man sig till dimensionerna som står på dörrstolpen vänster fram, så är man nog säker == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
| De däckdimensioner som finns på klisterlappen på dörrstolpen till förardörren är garanterade av BMW själva att de ska fungera på bilen. Så håller du dig till dessa blir det inga problem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.