AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.102

Exakt miltal med Carsoft eller liknande

c_
14
c_brown
320 TDI -09
Hej på er!

När man läser specen på diagnostikverktyget Länk så står där att man kan läsa ut den rätta mätarställningen.

Är det någon som har erfarenhet av verktyget och kan man se det rätta värdet även på skruvade bilar?

Kan man lura diagnostikutrustning?

Varför alla dessa frågor!?
Jag är på G att köpa en bil till vinterna och eftersom jag kört BMW tidigare så varför inte igen. Är utan bil idag (kör hoj)! Nu tror jag inte illa om folk men det verkar vara mer regel än undantag att skruva mätarställningen. Det är iof inga problem för mig men jag vill ha en ärlig affär. Bättre att vet att bilen rullat 30.000 mil än 17.000.

Exempelvis så har jag själv ägt en magisk bil. När jag sålde min 523iA -00 hade den rullat runt 25.000 mil. En kontroll i veckan visade att den backat till 17.000 mil. Helt fantastiskt, eller? Nu kan förvisso nuvarande ägare bytt instrumentpanel.

Personligen tror jag att en 530i är en utomordentlig bra bil att börja övningsköra med ;).....

Tack på förhand!
//Carl
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man kan inte med något diagnosverktyg se om mätarställningen är ändrad, bara läsa av den som är aktuell. Däremot kan det skilja om man bytt till ett begagnat instrustrument eller ljusmodul, sedan fanns det för många år de som bara skruvade instrumentet, men det har knappast förekommit på många år utan alla spår suddas ut.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
c_
14
c_brown
320 TDI -09
Tack för svaret hasso!

Jag lyckades få tag i bilprovningen och fick uppläst miltalen på samtliga besiktningar sen 2004. I detta fall lät det rimligt!

Man kan som sagt aldrig vara säker men det skadar inte att vara försiktig.

/Carl
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så länge den är svensksåld kan man ha en hyfsad tilltro till Bilprovningsprotokollen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.