AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.039

GPS ur position

Va
14
Vandreew
530 d -01
What the. Plötsligt är gpsen totalt ur position. Det skiljer någon kilometer...vad kan ha hänt. Har en 2001 530 DA med dvd skiva
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Har du GPS-mottagning?
Har du inte det så navigerar den med hjälp av bilens inbyggda accelerometer(?) och till slut hamnar den fel...
Va
14
Vandreew
530 d -01
Kollade om den hade kontakt med satteliter men det hade den inte... Är det antennproblem då asså och hur fabian kommer jag åt den i en 01-touring??
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
På Mk3-systemet skall antennen sitta bakom instrumentbrädan till vänster på en touring.

Länk (sid 68)

/Martin
Va
14
Vandreew
530 d -01
Måste asså lyfta ur instrumentbrädan....

Fixar man detta själv eller bör någon som har mer koll göra det?

Finns det ngt sätt att kolla så man är helt 100 på att det är antennen? Vill ju inte flytta ett helt berg för att sen upptäcka en tunnel typ
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
skippa instrumentbrädan, du blir iaf inte klokare när du väl hittat på den där lilla antennprylen (been there done that...:)). Kolla i bakluckan istället där antennsladden går in i GPS-enheten. Kolla så att den sitter som den ska och prova även att resetta enheten genom att koppla isär kontaktstycket ett tag, den kan ha hängt sig.
hjälper inte denna återställning så prova med en annan GPS-antenn, finns billiga på tex kjell&co
Va
14
Vandreew
530 d -01
Det lustiga är att plötsligt när jag körde från kontoret så hittade den igen...hmm glapp eller woot

Tack jonaz....
Återkommer problemen så kör jag nog på din lösning :)
Detsamma har hänt mig några gånger. Ibland är den ur kurs några dagar, ibland bara en liten stund. Man kan se i det lilla fönstret uppe till höger att satelliterna försvinner en efter en och till sist blir det helt svart. Förr eller senare så kan inte bilens inbyggda accelerometer hålla kursen rätt längre och du kommer att hamna fel på kartan. Vet ej ifall det beror på något kontaktfel eller vad symptomen är till detta.

Man kan ju tycka att det borde vara antingen eller. Antingen så har den ingen kontakt alls eller så hittar den alltid satelliterna?
Va
14
Vandreew
530 d -01
Crli9194

Visst är det märkligt...jaja då vet man ju det nästa gång det händer. Bara att vänta lite
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.