AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.537

Är det vanligt med 3-månaders väntetid på verkstad?

Mo
2
Momochan
3-serien Touring -06
Jag har kört 3-serien touring och älskar den. Men har haft otur nu sistone. Först lackskada och sedan maskinfel. Jag kan inte så mycket om bilar, därför vill jag ställa spotan fråga till er som kan.
- Denna maskinfel (ngt med kamrem) uppstod slutet på april, och då bogserades bilen till verkstad.
- En månad fick verkstad vänta för att låna specialverktyg från lånepool.
- När verktyget kom, åkte bilen in på omlackering så det fick vänta ytterligare en vecka.
- När det lagades så skickades verktygen vidare till nästa verkstad utan att bilen provkörs.
- Nylackad dörr på plats, och då sker felindikation. Expert från BMW inkopplad som säger att man ska plocka isär bilen igen. Och då behöver det samma verktyg igen. Verkstan står åter i kö på lånepool.
- Nu är det 15 juli. Verktyg har kommit men bilen går inte laga. Experten föreslår att byta en annan del. För att montera denna behövs ännu en till verktyg. Verkstaden få stå i kö igen.
- Får mail från BMW support att verktyget ligger i Norge - men det är 3 veckor sedan.
Så bilen har stått där 3 månader - utan ersättningsbil, eftersom bilen hade halvförsäkring sista året.
Är det här vanligt? Att verkstaden måste låna verktyg ifrån varandra... låter som stenålder.
Tacksam för era synpunkter.

KM
vilken 3-modell? Miltal? 3 mån verkar mkt lång tid.
Mo
2
Momochan
3-serien Touring -06
3-serie Touring 2006 års modell, har inte kört så mycket, ca 6800mil på 4 år.

KM
Din bil har ingen kamrem.
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Helt otroligt. Länepoolsverktygen kommer i regel efter ett par dagar men de flesta verkstäder har verktyg till att demontera/montera motorerna då dessa inte är så speciella eller dyra och används ganska ofta. Låter som du har en 318 eller 320 fyrcylindrig och har valvetronic bekymmer. får man fråga vilken verkstad den står på?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.