AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.252

servo läckage

Min e39 530 d 02, läcker servoolja framifrån, verkar vara från anslutningen till själva kylslingan någon som vet hur man demonterar denna?
K2
348
K2
523i -97
Fick fixat detta på min -97:a, det byttes kylrör till servon framme i kylaren till en rätt rimlig kostnad på aukt verkstad. Med tanke på att det inte blev särskilt dyrt kan det inte ha varit särskilt svårt, mer vet jag inte tyvärr.
Släpp på plastkåpan runt fläkten häng den på fläkten mot motorn, släpp övre kylarfäste, lyft kylaren lite och tryck den mot motorn, släpp på de mystiska anslutningarna och hållaren för ingången som är plastflärp på insidan mot kylarn. Kylslingan sitter i plast clips bänd försiktigt loss med mejsel av lämlig art. Sedan montera dit ny..........
Be
278
Bengt C
523i -96
Min E39 -96 läckte från ett mikroskopiskt litet hål i själva slingan. Jag tog ut den enligt beskrivningen i inlägget ovan. Pumpade tryck i den med en cykelpump och körde ner den i vasken för att finna hålet. Jag lödde igen hålet med ett aluminiumlod som funkar med gasolbrännare (ej lödkolv). Sedan lackade jag slingan för att skydda lite bättre mot korrosion och återmonterade. En ny slinga kostar ca 800 kr som reservdel.

Om det verkligen är anslutningen som läcker för dig så behöver du inte ta bort slingan för att byta o-ringarna som utgör tätning mellan slinga och slangar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.