|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu till helgen ska jag äntligen byta lite oljor i bilen. Vi jag byta: -Motorolja -Växellådsolja -Bakaxeloljans Jag har en 530 manuell -01 och en polare har M5 -00 manuell. Nu till frågan. Hur mkt rymmer det på respektive ställen och är det nåt man bör tänka på så det underlättar eller inte nåt skadas mm? tackar för alla tips o råd. | |
|
Borde stå i instruktionsboken ;) prosperity is a mindset! |
|
|
Slå in regnr på Länk. Där ståre hur mycke och vilka oljor dom rekomenderar |
|
|
Det står i instruktionsboken. Har för mig att min 530 har 6.5 L motorolja. Har för mig att växellådsoljan är ganska knepig att byta ? att det måste vara en specifik temperatur på oljan när man byter osv, läste nån instruktion tidigare och det verkade inte superlätt som motorolja, men du kanske har kunskapen. |
|
|
Bytte olja i diffen på min 528 idag. Det var busenkelt. Behövs bara en 14mm insexhylsa. Jag köpte två liter Castrol SAF-XJ men det behövdes bara en liter för att få det att rinna över i påfyllningshålet. OBS! köp nya bultar på BMW om du har minsta läckage. De kostar bara 95kr för båda. Good luck! |
|
|
Byte av olja i låda och diff är inte svårt, bara de att man behöver nått att pumpa med för att få i oljan. En pump med slang är att rekomendera. |
|
| Flaskan från Castrol har en utdragbar plastpip som gör att man kan fylla direkt från den. Dock är det svårt att få ut de sista centrilitrarna. Har man två flaskor så kan man hälla över den sista slatten till den nya och fylla upp till rätt nivå. | |
|
Byte förra helgen i växellådan och bakaxeln på 330n, brukar använda borrmaskinspumpar som man driver med en skruvdragare finns på bla på Jula. Länk Använde tre stycken, en till V-lådan, en till att suga ut från bakdiffen (avtapp plugg saknas på E90) och den sista för att fylla på bakdiffen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.