AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.895

Vilken bil ska man köpa?

Är visserligen några år kvar till bilbyte för min del. Men bilnörd så man är så kan jag ändå inte låta bli att prova lite tänkbara bilar inför nästa bilbyte. Känns dock frustrerande. Hittar dock ingen bil inom rimligt prisintervall som faller mig i smaken.
Skulle jag byta bil idag, så skulle jag nog ha stora bekymmer att bestämma mig.
Tänkte byta till en mellanklassare, typ Audi A4, BMW 3 serie eller Mercedes C-klass.
A5 sportback tycker jag är en väldigt snygg bil och jag gillar interiören i nya A4/A5. Speciellt som man får med MMI som standard och inte måste lägga ut 20000:- på GPS som i BMW för att få iDrive. Drivlinealternativen känns också trevliga.
Nya Volvo S60 är ju inte så tokig heller. Hyfsat snygg design, trevlig inredning och på pappret okej motorer.
När jag provkörde ovanstående bilar så blev jag dock besviken. Ska det vara så svårt att få till en vettig styrning? Varken Volvo:n eller Audi:n som båda kostar närmare 400000:- når upp till styrkänslan i min lilla 118d. Båda har dålig återgång till mittläget. Volvon känns allmänt gungig och svarar ganska långsamt på styrutslag. Audi har visserligen ett mycket bra chassi och tål höga kurvhastigheter, men styrningen känns för lätt.
BMW 3-serie är förstås den perfekta bilen då om man vill ha bra styrkänsla. Börjar dock bli trött på BMW:s inredning. Orange bokstäver på orange botten känns inte så jättespännande längre. Och 3-serien har ju istort sett samma inredning som 1-serien designmässigt.
Återstår Mercedes C-klass men Mercedes "mobbar" ju sina kunder genom att bara erbjuda 5-växlad automat till allt mindre än C 300. Känns lite trist då man kan få en 316i med 6-växlad automat....
Känns som jag måste vänta på nya 3- eller 1-serien. Gillar nämligen nya 5:an skarpt men vill inte ha 5 meter bil att baxa runt på parkeringen. Får hoppas att F30 blir en krympt F10.
Annars får jag väl fråga om Audi kan stoppa in styrväxeln från en 118d i A5 sportback :-)

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Om det är ett par år kvar till bytet så låter väl nya BMW 3-serien som ett bra alternativ.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Lexus kommer ju under hösten lansera nya CT. Den kommer ju vara i samma klass som din 1:serie (ca 4.30 m) men kanske kan vara ett alternativ ändå. Kommer med hybriddrift vilket gör att du kommer kunna behålla den låga förbrukning som din 118 d skämmer bort dig med. Designen är lite speciell men kvaliten kommer säkerligen vara i absolut toppklass samt att den inte är en dussin bil likt 3:serien eller de andra mellanklassarna du nämner.
Har funderat lite mer och det står nog mellan nya 3-serien och Mercedes C-klass nästa gång.
Tror jag kommer sikta på antingen en 325i eller en C 250 CGI. Under förutsättning att Mercedes kan hoppa ner från sina höga hästar och erbjuda 7G-tronic till alla motorer.
Förstår inte hur MB tänker egentligen. Sen man slopade 2.5 liters sexan så är ju majoriteten av alla MB man ser på vägarna fyrcylindriga. Både BMW och Audi erbjuder minst 6-växlad automat till sina modeller.
Audi A5 sportback är en riktig snygg bil designmässigt och drivlinorna känns också trevliga. Synd bara att den är så trist att köra....
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
MB skall enligt uppgift ha 7G-tronic i nya CLS 250CDI (4cyl varianten) och har det i tex GLK220CDI så det borde ju komma snart i 4cyl C- och E-klassen också. Håller med om att 5vxl aut inte är lika trevlig.
Audi kräver 3,0TDI + quattro för att vara riktigt kul.
to
310
toksmurfen
Z3 2.8 -97
XC70 D3 AWD Polestar -12
Den som man trivs bäst med skulle jag vilja säga.....

//Daniel
Köp den här Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.