AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.737

Castrol SMX-S eller Castrol EP-80W i vxl-lådan E30

Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Hej!

Ska byta vxl-oljan i min 320i från -87.

Var inne och kollade, dessa var rekomenderade på denna sida Castrol SMX-S samt Castrol EP-80W.

Var på mekonomen, där rekomenderade de SMX-S.

Men den var dubbla priset mot EP-80w. Som jag förstod var det mineralolja vs syntetolja.

Kör bilen endast på sommaren.

Är det att kasta pengar i sjön att köra på mineraloljan, eller är det bäst att sätta syntet?

Tacksam för svar.
Roffa1
Fick tipset från en välkänd BMW mek att använda helsyntetisk motorolja 5-40 Valvoline Synpower. Har använt denna utmärkta motorolja till E30 lådan under de senaste fem åren. Lådan växlar perfekt vid sommar som svinkalla vintrar.

Denna olja fungerar optimalt på äldre bilar som tex, E30, men är nog ej att rekommendera till nyare modeller.
Redline MTL skall du ha. Blir som "en ny bil" förutsatt att din växellåda inte är helt slut :-)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dessa lådor är normalt sett fyllda med ATF Dexron II/III olja. Köper du från BMW får du Castrol ATF TQ DIII.

Annars fungerar Biltemas ATF Dexron III alldeles utmärkt. Eller vilken Dexron III klassad produkt som helst (fast Dexron III klassning har numera upphört så det namnet får inte användas längre utan dessa produkter heter numera typ DIII eller liknande).

Men Castrol Transmax Z är också populärt i dessa lådor (Transmax Z är syntet medans TQ DIII är mineral). Även Redline MTL som Kalle nämner är populärt.

Nike81 : På vilken sida fick du de rekommendationer du nämner? På svenska Castrol sidan så får du nedanstående rekommendationer

b. Manuella växellådor: enheter med orange dekal med texten 'ATF Oil', ATF TQ DIII / TQ D; enheter med grön dekal med texten 'Special Oil', Transmax Z. Dekalerna finns intill oljepåfyllningsspluggen

d. Manuella växellådsenheter med gul etikett och texten 'MTF-LT-1': Transmax Z; enheter med gul etikett med texten 'MTF-LT-2': Se handbok; enheter utan etikett: TAF-X / EP 80W. Etiketterna finns bredvid oljepåfyllningspluggen
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Dessa lådor är "normalt sätt" inte fyllda med ATF olja. ATF olja rekommenderas endast då man upplever lådan som trögväxlad vintertid (står t.om. i instruktionsboken).
Sommartid kan ATF oljan t.o.m. bli för tunn.

BMW rekommenderar en vanlig SAE-80 API GL-4 växellådsolja alternativt mineralbaserad motorolja med SAE-30W viskositet.
Till 324td rekommenderas speicellt MOBIL SHC630 (som jag själv tycker är en utmärkt växellådsolja).
Gamla rekommendationer men ger en fingervisning.

Några klisterlappar har jag inte sett på några av mina e30, däremot på e34 or e36.

Nu verkar det dock som att dessa gamla lådor (Getrag 240/260 och ZF S5-16) verkar köpa lite vadsomhelst utan att få några större problem, så till syvende og sist så handlar det nog om tycke, smak och religon.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, drog nog en alltför hastig slutsats angående vad som finns i dessa "normalt sett". Jag baserade dock slutsatsen på att man får Castrol ATF TQ Dexron III från BMW när man frågar efter växellådsolja till dessa växellådor samt att på vissa (inte alla, se nedan) så står det en klisterlapp med texten "ATF Oil".

Vad jag ville säga var att om du går in hos BMW och köper olja till iallafall 260/5 (tex i 325i E30) och 260/6 (tex i 535i E34) så ger de dig Castrol TQ DIII. Men det är dock lite märkligt, med tanke på vad som står i instruktionsboken (precis som tryggve) säger.

Har faktiskt heller inte sett något klistermärke på någon låda i en E30. Däremot så hade jag en klisterlapp med texten "ATF Oil" på min 260/6 låda i min 535i E34. Lite mysko att klisterlappen på lådan säger ATF, instruktionsboken säger SAE 80 API-GL 4 och BMW ger en ATF. Så visst är det förståerligt att det är förvirrande...

Men som tryggve säger så är Getrag 240/260 lådorna "tacksamma" och sväljer det mesta :-) Försök dock undvika API-GL 5 specificerade växellådsoljor (då dessa kan vara aggresiva mot gulmetaller) så fungerar det mesta. Och det stämmer att ATF är ganska tunn, och minns jag rätt så hamnar Redline MTL någonstans emellan ATF Dexron III och SAE 80 - är dock lite osäker så jag ska nog kolla upp ett par datablad innan jag säger mer...
li
309
linlugg
BMW 320IK-88
Bytte till Redline MTL i min E30, växellådan är som en dröm nu...

Sommarbilen

Länk
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Tack för alla svar.

Var här på autopower som jag läste mig till om castrol. Läste även att redline skulle funka fint. Tryggve var en av deltagarna
Länk

Lådan går bra idag, det ända är att när jag lägger ur 5:e vxl så "floppar" den ut. Måste tycka spaken åt höger och dra ner till friläge för att inte få dessa "ploppande" ljud, men är väl mest en skönhetsdeffekt.

Byter mest olja för jag har ingen uppfattning om det någonsin är gjort. SKa även byta bakaxel olja, den är redan köpt för en sommar sen, men byttes aldrig. Även denna är från Castrol och ska vara anpassad för bilen, den utan diff-spärr, eller vad den nu kallas :)

Åter vill vxllådan:

Biltemas:
Transmissionsolja, DX III
"Delsyntetisk ATF- transmissionsolja. För automatiska transmissioner/växellådor och manuella växellådor när s.k. ATF-olja DXIII föreskrivs samt till äldre transmissioner med oljespecifikation Dexron IID och IIE. Rekommenderas också till trög- och svårväxla"

Men blir denna "fel"?

Ska jag behålla min Castrol SMX-S eller blir den för fin?
Köpa Castrol EP-80W?
eller köpa Redlinde MTL istället?

Kommer nog inte bya olja i lådan på denna bil igen, så vill gärna det ska bli så "rätt" som möjligt då jag nu kommer göra ett oljebyte
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det blir inte fel med DXIII oljan. Blir heller inte fel med Castrol SMX-S, EP-80W eller Redline MTL.

Mitt tips blir således följande : Har du redan Castrol SMX-S till hands så använd den (den uppfyller iallafall de specifikationer som anges i instruktionsboken - viskon är 85 istället för 80 men det bör inte spela någon roll). Skulle du senare uppleva växellådan som mycket svårväxlad så kan du prova med antingen DXIII eller Redline MTL och se om det blir någon förbättring.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.