AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.843

Motor "skramlar" vid tomgång - E46 320i 2,2

Hej,

Jag hoppas ni kan hjälpa mig. Min nyligen inköpte 320i E46 låter ganska konstigt i tomgång när den är kall. Det "skramlar" (vet ej vad man säger på svenska..) ganska rejält. Så fort man gasar försvinner ljudet - KANSKE man kan höra lite när man kör också, men detta är inte säkert. Och när motorn är varm är ljudet inte där på tomgång heller.

Är det kedjan eller Vanos - eller något helt annat?
Det kan vara många orsaker till missljud. En av många felkällor är DISA-spjället i insuget som kan skramla/rassla rejält om det är trasigt. Om du spelar in ljudet så tror jag det blir lite lättare att träffa rätt. Kanske kan du tala om från vilken del av motorn ljudet kommer?

mvh/ Anders
wi
61
wikz
328iA coupe -96
Hmm, det är inte kattarna som skramlar då?
Min bil är ju avsevärt äldre men där skramlade kattarna som fan tills den blev varm, tills nu när jag kilat fast dem så de inte är lösa längre :)
Är du säker på att det skramlar från motorn? Råkade själv ut för att det är en infästning till avgassystemet som rostade sönder med följden att det skramlade vid tomgång. Kan vara värt att kontrollera då det inte kostar särskilt mycket att fixa.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
samma här, min rasslar på tomgång, ibland och ibland inte. försvinner så fort man får upp varvet lite på motorn. Gissningsvis är det ngn infästning eller plåt till kattarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.