|
|
|
|---|---|
|
Hej.. Har kanske inte läst alla trådar om Tät Vevhusventilation.. men nästan. Alla har handlat om FRUSEN ventilation. Efter en halvsnabb omkörning med en lite extra tydlig effektslut (är ju så på turbodiesel) i slutet innan växling - är förbi å släpper på farten .. 500 meter senare börjar det ryka vitt bakom bilen. Stannar kollar .. droppar några droppar olja under bilen (i bakkant där skyddet tar slut under tråget) Kollar oljestickan = Normal Kör synnerligen långsamt därifrån - börjar ryka mera efter en bit - stannar å kollar igen .. nu droppar det MKT under bilen å längs avgasröret.. Alltså samma symtom som för frusen ventilation Undrar lite innan jag börjar riva i grejerna - det är ju öppenbarligen tätt någonstanns - oljan verkar komma från längst ner i motorn troligtvis är oljestickanröret inblandat.. men men Inget klegg på oljepåfyllningslocket - inget söl runt toppen - verkar inte vara nått vatten i oljan (lite svart men inte mjölkig eller bubblig) Eftersom det vart över 20 plus ute - kan det va nån givare som inte öppnar som kan va värt att kolla först innan rivet av ventilationen? Hmm mkt snack å liten verkstad *hehe* Torsdag är mekdag, så kom med lite förslag eller länkar.. finns det nått mektips för vevhusventet? grymt tack så länge "... tygsäten e för veganer :o) " | |
| Det är tyvärr din turbo som havererat. | |
|
Älskar bra korta svar !! :o) Ja turbon sitter väl typ längst ner på 330:n Vart trycks oljan ut? Turbon ligger väl på nått runt 8000 Kr? Lättare att byta än Vevhusventet skulle jag tro? Om jag nu startar bilen .. borde ju inte vara farligt om turbon e paj bara jag har olja kvar - HUR kontrolerar jag att turbon ÄR kass? Utveckla gärna lite mer så trillar hela kronan ner :o) "... tygsäten e för veganer :o) " |
|
| Här finns en tråd som svarar på de flesta av dina frågor Länk | |
|
YES .. mkt matnyttigt där! Turbobytes kostnad på verkstad - nån som vet? När man läst lite i trådarna verkar det som om 330 ägarna får betala dubbelt på verkstäderna mot 320. De kanske får byta VHV samtidigt för säkerhets skull å de verkar ju ligga runt 5500 för en 320 och 8-10000 för en 330? Nån som har bytt på just 330d? Ska ringa mina lokala på torsdag .. men kan ju vara bra att veta vad det "brukar" kosta så att säga!! "... tygsäten e för veganer :o) " |
|
|
Vevhusventilationen på dieseln är helt annorlunda än på en bensinare. Det tar inte lång tid att byta. Jag skulle tro du hamnar under tusenlappen. Ackordet för att byta turbo är 3 timmar hos BMW. Men de är hutlöst dyra på turbon! Är du van att meka fixar du lätt bägge delarna själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.