|
|
|
|---|---|
|
Efter ett enormt letande på bmw.de blocket.se och autoscout24.de i ca 9 månader. Bestämmde jag mig nu på min semester ska jag hitta och hämta hem en 335i. Efter att ha missat och bojkottat en hel hög med 335or under den tid man letat på olika sajter och varit och kollat på ett antal bilar i sverige va siktet insatt på en 335i med m-sport och manuelll låda sen spelade över utrustning inte någon större roll. Letade upp 3 obejekt som var intressanta: nr: 1 Sedan, Svart, manuell, m-sport, 4500mil, prof-stereo, komfortpaket, tonade bakrutor, värmeavstödade framruta alla bakspeglar avbländade, 194m 17". nr:2 touring, svart, 5100mil m-sport, navi, tonade bakrerutor, 193m 18", elstorlar, skinn. nr:3 Sedan silver, 4000mil, m-sport, navi, taklucka, elstolar, skinn, hifi stereo i stort sett fullsmetad. Jakten började kl 06:00 på onsdag då vi hade bestämt att åka ner för att kolla på obejekt nr 2 och 3. Men efter litet strul kom vi inte i väg så vid tio tittar jag på bmw.de då ser jag att obejekt nr 1 kommer ut på bmw.de. Jag försöker direkt ringa handlaren men kommer till fel butik till en början och från krånga lite innan jag kommer fram till rätt som knappt kunde ett ord engelska. Efter ca 50minuter samtal har jag förklarat att jag vill boka bilen och att jag kommer ner dagen efter. kl. 16:30 Allt är klart för att vi ska kunna lämna göteborg för en resa mot en destination någonstans i mitten av tyskland. Vi kör fram till kl 03:00 då vi anländer hos handlaren gör en snabb koll på bilen som står utanför. För överigt nog den mista bmw handlaren jag någonsin sett han hade kanske 7 begande bilar utanför och 3nya i hallen. Blien ser ok ut och optimistiska som vi är tror vi på lyckan att hitta ett hotell kl 3 på natten. jakten pågår till ca: 04:30 då vi inser att det inte är någon ideé ställer oss på en parkering och slumrar till i 3 timmar för att sedan åka tillbaka till handlaren och hänga på låset. Träffar säljaren och vi tittar igenom bilen, bilen är i toppskick verkligen har aldrig i hela mitt liv sett en bil som varit så ren under huven! inte en fläck alla metaller glänste, bilen var helt fri från parkeringskador och allmänt toppskick. Provkör och blir inte besviken då heller, efter lite förhandlande bestämmer jag mig för att se till att bilen inte blir såld innan jag kolla på dom andra obejekten så skakar hand och säger attt jag ska ha bilen och att jag lämnar en handpennig imorgon när vi är påväg hem. kl 11:00 Fortsätter resan nu är det min far som ska kolla på sitt obejekt en 740d -10. Det tar ett jävla tag att ta sig till münchen den dagen av någon anledning vi fick en snitt hastighet på 68km/h!! Välframme svettiga och trötta utan attt knappt sovit så möts vi av en mycket välklädd herre som frågar om vi beställt tid för visning av bilen. Vi svarar nej och han ser väldig fundersam ut. Efter lite ringade kommer en annan killen som visar bilen och vi provkör, bilen är klockren och är fullkomligt full smetad nightvison, vidvinkel och bakkameror, tv i nackstöden, komfortsäten x4, ventilation, massage, värme osv osv... Tar inte lång tid innan en handpenning läggs på bilen och vi lämnar butiken. Torsdag: Vi är pväg mot obejekt nr 2 och 3 för min del. Vi kommer fram till nr 2 och bilen ser kanon ut ett vill ha begär sprider sig i mig när jag ser den svarta touringen med blacklines och 18" 193m snett bakifrån. sneglar in i bilen när jag får förbi den för att sedan se den tråkiga texten i fram rutan Werkauf eller va det nu står när dom sålt bilarna. Bara att glömma den och åka vidare till nr 3, där jag fårtag i en säljare som får leta länge innan han hittar nycklar och vart bilen står, kommer in på baksidan av bmw handlaren och ser bilen. Det är det absolut värsta jag någonsin sett. Repig som helvete, äckliga AC snitzel fälgar och allmänt skabbig och luktar rök i den. Han förklarar lite skamligt att dom inte hunnit rekonda den. Men jag har redan bestämmt mig och går, det blir obejekt nr 1 pga skicket och rätt utseende. Resan fortsätter hemåt och vi är hemma vid 05:00 på morgonen. Hämtandet: Vi sätter oss på tåget från göteborg 06:30 på morgonen och anländer till münchen kl 23:00, ingen rolig tur men med siktet på att hämta två bilar. Ska bli uppmötta av handlaren vi tågstationen på morgonen men han ringer och förklarar att han har en kund där som kollar på en porsche. Vi tar oss dit med taxi och möts av handlaren som ursäktar sig men förklarar att han just hade en kund där som skulle ha en porsche och lägger fram 56000euro på bode för att visa att han verkligen sålt en bil. Tror inte mina ögon men till min ännustörre förvåning lämnar han oss på sitt kontor för att hämta nycklarna till 740n, med pengarna liggandes framför oss. Iaf vi får bilen och åker för att hämta min bil åter igen med ett snitthastighet på ca 70km/h på autobahn. Anländer till 335an kvart över stängningsdags, till våran förvåning har har försett bilen med export plåtar med gul sida ävenfast jag ville ha med röd sida och en månad. Inte mycket att göra alla ställen är stängda så bara att skriva på alla kontrak och ta emot bilen. Blir dock lite lyckligare när jag sätter mig i den och ser att dom precis gjort en serivce på den utan att jag bett om det. Det bär av hemåt med en svart 335i m-sport 2007 med 4600mil på mätaren och en svart fullsmedtad 740d -10. Vi kör hela natten, för att anlända till Göteborg kl 08:00 dagen efter. Det var slutet på en väldigt intensiv resa som man kanske skulle tagit någon dag extra för men nu har man hemma bilen och är mycket nöjd hittils tror nrplåtarna till min bil kommer i nästa vecka =) | |
| Kul läsning! Och grattis till bilarna! | |
|
Grattis! Bra jobbat! /Erik |
|
| får man fråga vad skönheterna gick lös på? Kul läsning. Det var ett tag sen jag importerade men funderar lite igen på att testa och plocka hem något liknande din fars 740 | |
|
Kul läsning! Grattis till er båda. Hur gjorde ni det praktiska med betalning av fordonen? Anm. verkauft. |
|
|
Tack för mycket intressant läsning Tobba_! Nyttigt för mej då jag själv tänker åka och hämta en 745 och sitter med massa funderingar. Mvh Tommy |
|
|
Med känsla: En snabb titt på bmw.de så får du nog en bra uppfattning va dom ligger på. turbo4ever: Handpenning betalades på plats sedan förde vi över pengarna från våran bak här i sverige. Då det var Bmw handlare känndes det tryggast att göra på detta vis istället för kontanter. Plus att det blir bättre växlingskurs än när man inte tar ut kontanter. tommytwr: Det är inte mycket att fundra på bara att plocka hem en! Nejdå det är allt endel att överväga och planering för att få hem en bil. Förövrig är allt klart med bilen nu reggad, besiktigad och plåtarna har kommit, gick ganska smidigt även fast det var första bilen man var tvungen att göra ursprungskontroll på. Det tog en vecka för dom, helt klart godkännt. Vägen till och från jobbet har blivit betydligt goare/roligare, fantastik motor i 335an. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.