|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har en 528IA-97,startade bilen och hörde att det rasslade någonstans framifrån ,körde bilen till en BMW verkstad dom skulle kolla vad det kunde vara lite teorier om att det var spännrulle men icke det visade sej att det var styrskenan till kamkedjan en special bult som absolut inte ska kunna släppa hade gängat ut sej så skenan och bulten ramlade ner och låg emot kedjan vid pumpen. Verstan säger att laga är ingen ide det blir för dyrt,bättre att byta motor,har någon råkat ut för nåt liknande? Och vad kostar det att byta motor och vilka motorer passar? Är det värt att kosta på en så pass gammal bil? Den är visserligen bra i karossen och är utrustad med jag tror det mesta som finns ,M-kaross sänkt och inskrivet i registreringsbeviset med 255/17 och 235/17. Hur skulle ni ha gjort ? Kan man sälja bilen som den står och vad är den värd då? | |
|
M52B28 heter väll motortypen va? borde inte vara svårt att få tag på för en ok peng, brukar finnas ett gäng med 328 / 528 på blocket som plockas i delar... känns som de kan vara värt ett byte om bilen i övrigt är i bra skick, vet ej vad en verkstad skall ha för själva bytet, och gör du det inte själv så kanske de e en bättre deal att slumpa bort den på blocket? |
|
| En motor på bildelsbasen kostar runt 10000 kr, sen letar du upp en duktig hemmafixare som byter motor åt dig för en billig peng om du inte kan göra det själv. Byte på verkstad lär nog dra iväg en del. Alternativet är väl att sälja bilen för växelpengar typ... Men du får ju ställa allt i relation till att det är en bil i prisklassen runt 20-30k du har med. | |
|
Tycker att om bilen gick att köra till verkstad - visserligen rasslande men ändå - så känns diagnosen "motorbyte" en smula drastisk mot bakgrund av berättelsen. Fick du reda på vad de gjort för att komma fram till slutsatsen att reparation vore lönlöst? Visst, jag vet vad en brusten eller felkuggande kamkedja/kamrem kan ställa till med men i de fallen har motorn inte funkat alls. Jag har egentligen för liten erfarenhet att ifrågasätta diagnosen men skulle själv blivit en smula förvånad och sökt en "second opinion". |
|
|
Tycker verskstäder brukar vara ganska snabba på att säga att saker är skrot billigare att byta.. Tycker inte de borde vara några problem att laga egentligen så länge du inte har fått en saftig ventilsallad... Hur du än gör be dom räkna på att laga VS en utbytesmotor ala blocket 6-7k~ |
|
| Jag håller med K2, jag hade sökt en second opinion. | |
|
HALLÅ, Har kollat med två olika BMW verkstäder den ena säger att för att laga bilen kommer att bli lika dyrt som att lägga i en ny motor runt 20-25000:- pga: att man måste lyfta toppen säger dom och byta kedjan som bulten har skavt imot och alla packningar och en del annat. Annars kunde dom inte lämna någon garanti. Den andra verkstan också BMW säger att lyfta toppen gör vi inte utan det går att repa ändå så dom tror att med en ny kedja och allt annat ca:13-14000:- Vad ska man tro?? |
|
|
Är inte så stor skillnad på mitt "ras" Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Välj en en mindre verkstad med rimlig timpenning BMW med mastodont lokaler är dubbelt så dyra(1200-1500 +moms) än många icke auktoriserade med billigare overhead kostnader, Och skickligheten ligger inte i priset. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hallå! Tack för alla förslag och goda råd. Har fått en BMW verkstad att göra hela reparationen med alla delar,olja och allt annat som går åt, (10.000:- då har dom felsökt också . jag har kollat runt lite och även en mindre firma vill ha den pengen kanske skiljer någon tusenlapp men då vet jag att dom har grejer och kan fixa till det. , |
|
| Det låter rimligt tycker jag, viktigt hitta en verkstad som tar ansvar för reparationen så att slutresultatet blir bra. All lycka till dig! | |
| Hallå! Har tagit bort bröstkåpan och ser att dom två bultar som håller styrskenan till kedjan har släppt och hålen i blocket har blivit lite ovala hur nu i helvete det har gått till , men jag tänker försöka med helicoil och se om det går, sista chansen innan skroten. Eller finns det några andra bra ideer kanske? Sen är det väll bara motorbyte kvar eller? | |
|
Nä prova du, alternativt tillverka nya pinnar/skruvar med större gänga. Du kanske kört med dålig kamkedjesträckare en längre tid? |
|
|
Om hålet inte blir tillräckligt runt för helicoil spiralgänga, så finns det gänghylsor man kan dra dit istället om det finns tillräckligt med gods. Länk 628csi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.