|
|
|
|---|---|
|
Har en 330 som offtast driver på båda om man bromsar fast. Varför?det finns ju ingen diffbroms. Men det gäller bara rakt fram inte när man sladdar, alla andra bilar man har haft utan diffbroms blir det ju bara ett hjul spår. En gång Bmw alltid Bmw! | |
|
Kan det vara bakbromsarna som är anledningen. Det bromsar så att däcken kanske håller samma fart och på så vis släpper samtidigt? När du sladdar så bromsar du inte och därför släpper en hjulet tidigare än det andra och därför spinner endast det ena. __________ Mvh Grelle |
|
|
Men även om man spinner iväg får jag 2hjul spår En gång Bmw alltid Bmw! |
|
|
samma för mig. helknäppt. gör bilen mycket oförutsägbar och farlig ibland. 240 raggarvolvo spinner uteslutande på enbart 1 hjul nästan vilken situation som helst. BMW ownz |
|
|
Precis de är konstigt, de är ingen diffbroms, men rakt fram driver de ändå lika på båda offtast inte alltid men nästan En gång Bmw alltid Bmw! |
|
|
Har observerat exakt samma på min 330! När jag kört den varm några mil och ger mig på en rivstart blir det nästan alltid två streck men försöker man sig på drifting så spinner ett :( |
|
|
Märkligt fenomen detta, och har upplevt det på flertalet bilar genom åren. Någon som har en id'e ? Sitter det en slungdiff på vissa Bmw mfl bilmärken tro? Den fungerar på liknande sett drar på två hjul vid rivstart men endast ett hjul vid drifting då den har dålig och seg spärrverkan. BMW CS #07491 |
|
| Jag tycker alla bilar jag rivstartat med i de flesta fall drivit på båda hjulen. Min högst ovetenskapliga teori utan att ägnat så mycket tid över att fundera över saken är att, så länge det ena däcket inte har sämre/bättre grepp än det andra, fördelas kraften lika över axlarna. Driftar man faller ju vikten av bilen på en av däcken och voila, ett hjul spinner loss pga sämre grepp | |
| Nä nåt är det, många bilar driver bara på 1 hjul, kanske beror de på hur fräsh diffen är? | |
|
BMW///M: har funderat över detta hela tiden sen tråden kom upp och kan inte heller komma fram till något annat heller än att diffen diffar mer om den är sliten. BMW ownz |
|
|
Det är väl antisladdsystemet (DSC?) som bromsar ena hjulet lite grann så att kraften delvis överförs till andra hjulet? Länk Länk Mvh |
|
| Med antisladd så får du ju inge spinn på hjulen alls! måste ju vara urkopplat prova så får du se;-) | |
| Lessen tänkte på antispinn, men jag har iallafall båda urkopplat så de borde inte vara de? | |
|
har snackat med 1 mekaniker igen :) dock kan jag inte säga att han kan allt om bilar. men han sa iaf att en sliten diff brukar diffa mer.. BMW ownz |
|
|
Jag tror Deimos har svaret. Rakt fram = likvärdiga reaktionskrafter från däckens kontaktyta med marken, förutsatt att det inte finns is, grus eller nåt under ena hjulet. Vid kurvtagning belastas yttre hjulet med mer vikt, vilket med likvärdig friktionskoefficient för båda hjul ger högre friktionskraft för ytterhjulet. Resultat=hjulet som går i innerkurva spinner. En sliten differential borde diffbromsa mer p.g.a. att den internt går tungt. 100% diffbroms är ju som bekant AGA-diffen, där man helt sonika svetsar ihop kugghjulen med varandra. |
|
|
Kraften tar lättaste vägen,naturligtvis! Står du på plan mark,rakt så går lika mycket kraft till bägge hjulen! Ibland så tror man kanske att man står så,men det visar sig om man har fel!! Klabbarparn |
|
| Ok det låter rimligt, men tror nån att bredden på däcken kan på verka? Åker 255 bak | |
|
Så länge du har samma bredd höger som vänster föreligger samma förutsättningar. och det hoppas jag du har ;) |
|
|
Jo de e klart, tänkte på en bil med smalare däck och en med bredare |
|
| samma med min 328 e36. ställer man faast den så spinner båda hjulen utan problem ! och i vintras körde jag fast med den då satt ja kvinnan bakom ratten som fick gassa och jag putta på och då spann båda hjulen också trots att de ena va nere i gruset och de andra på snö! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.