|
|
|
|---|---|
|
Jag vet. Det finns hundratals trådar om liknande men jag reder inte ut just mina frågor utan hjälp. Bil: 523i -97 (E39). Vad jag är ute efter: - Enbart ett betydligt bättre halvljus. Jag är inte ett skvatt intresserad av "looks", angeleye conversion kits etc. Upplever helljuset som fullt tillräckligt för mina behov, det är bara förbättrat halvljus som är av intresse. Vad som finns på bilen är en automatisk höjdreglering av ljusbilden - den reglerar upp ljusbilden vid inbromsning och i svackor, reglerar ned vid acceleration och i backkrön. Finns även högtrycksspolning av strålkastarglas, konstant halvljus så alla tekniska förutsättningar att få till en funktionellt acceptabel konvertering borde finnas. Jag har alltså inga som helst betänkligheter att installera xenon på den här bilen eftersom det skulle följa alla direktiv och borde uppfattas som vilken fabriksmonterad xenon som helst av medtrafikanter. Kan köpa att jag ev tvingas besiktga med halogen. Fråga 1. Undrar hur det är i praktiken när man sätter i en xenon-lampa motsvarande original H7 halogen. Får man verkligen en liknande skarpt avgränsad assymetrisk ljusbild som med original H7-halogenlampa? Vet att det är mycket känsligt om man använder vanliga halogen att välja en bra kvalitet med exakt centrerade glödtrådar annars blir det en dålig ljusbild, frågan är om xenon-motsvarigeheten duger vad gäller fokus. Vi pratar givetvis vanliga standardreflektorer här, och en H7R-typ av xenonlampa som är anpassad för användning i reflektorbaserade strålkastare. Fråga 2. Jag ser att det finns litet olika varianter av kit beroende på om man har CANBUS eller ej. Saken är den att jag inte vet vad som finns på min bil. Enda jag kan säga är att det inte finns någon färddator och att det inte verkar finnas någon form av glödtrådsvakter ens. Leverantör jag funderar på är Xenonkungen, verkar ha hyfsat bra komponenter. Mycket tacksam för hjälp i riktning mot Ljuset! | |
|
Fråga 1 är enkelt besvarad. Ljusbilden blir HELT fördärvad med en xenon-lampa på H7-sockel, iaf i en reflektor. Möjligen kan det bli bra bakom en lins? Har du reflektor eller lins? Har själv en H7R sedan 1år på halvljuset i reflektor. Funkar helt OK, men är inte lagligt. Xenonkungen marknadsför "Focus Eye" som skall råda bot på problemet med xenon-lampor i reflektorer. Tanken är god, frågan är hur det är i verkligheten. Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Jag har en helt vanlig reflektor. Vad jag hoppades på var att man kunde få en tillräckligt bra ljusbild med H7R-varianten av xenon-brännarna. Om jag tolkar ditt svar rätt Patrik_N så blir ljusbilden ok. Lagligheten i det hela har jag redan rett ut, bilen tycks ha alla regleringar på plats och borde garantera att inte mina medtrafikanter skulle kunna bli lidande. Fortfarande säkert olagligt enligt protokollet men eftersom alla krav uppfylls så skiter jag i detta med gott samvete. Jag har kollat litet på den här "focus eye" som tillval. Undrar givetvis för det första om det alls behövs, i andra hand om det är effektivt. År standard H7-xenonkitet enligt spec borde det inte behövas nägra justerbara insatser typ "focus eye". Om ni har erfarenheter av detta bara "shoot"! |
|
|
Du har INTE autoamtisk reglering av ljusinställningen. Det finns aldrig på bilar med halogen. Det du ser vid start är enbart en funktionskontroll av den manuella justeringen. ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren, tro mig. Jag har kollat detta ordentligt, "real life" hur det beter sig i verkligheten. Det förhåller sig på exakt det viset jag berättar. Har ingen som helst anledning att ljuga. Att jag blev en smula förvånad över den avancerade ljusregleringen när jag upptäckte det är en annan femma. Grejen är att den finns där, ett otvetydigt faktum. |
|
|
Du har heller ingen anledning att ha någon specialvariant i din bil. Du har inte automatiskt ljusviddsreglering eftersom det aldrig monteras i bilar med halogenljus. That's it. Om du har nivåreglering är detta något helt annat och har ingenting med strålkastarna att göra. ------- //Lövet |
|
| Som Andreas säger så har inga bilar utan fabriksmonterat xenon automatisk höjdreglering. Ska du ha xenon köp begagnade xenonstrålkastare från någon bildemonterings firma så att du får rätt ljusbild... Kanske är dags att byta ut din halogenstrålkastare mot nya, garanterar dig att det skulle göra stor skillnad speciellt om de som sitter på bilen är de fabriksmonterade från 1997. | |
| Har monterat xenon både på halv- och helljus utan spolnng, dock med 'originala' xenonstrålkastare, fast inte då i min bil från fabriken. Måste såklart byta till halogen inför besiktningen, men det tar väl ca. 5 minuter att göra så. Som så många har redan påpekat om det, skulle aldrig vilja köra med enbart med halogen längre. | |
|
Xenon är de enda.... Aldrig mer en bil med halogen... Varken hel eller halv.... När man kört med xenon vill man aldrig vara utan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.