AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
875

Katalysatorproblem - vad äro billigast?

Ralle77
Jag har en BMW 740 iA -95 som låter "för jävligt" från underredet. Jag har varit till en verkstad där de konstaterade att ljudet kom innifrån en av katalysatorerna. (Det är som bekant 2 på en V8) De säger att platinan innuti har släppt och måste åtgärdas innan besiktning. Då är frågan, hur kommer jag undan billigast med det här problemet?
Jag har följande alternativ...tror jag, så vitt ingen annan vet någe mer.

1. Köpa två originalkattar från BMW a la 8000:- styck, dvs 16000 + jobb att sätta dit dem.
2. Köpa två racekattar från specialfirma a la 4000:- styck, dvs 8000 + jobb.
3. Bara köpa 1 racekatt (till den som är defekt)
4. Bara köpa 1 originalkatt (till den som är defekt)
5. Har hört något om några specialinsatser som man kan sätta in i den redan existerande katten..någon som vet mer om det och hur det påverkar prestandan?

Original är ju "safe" men dyrt och racekatt är inte helt "safe" i och med att de inte garanterar att den går igenom besiktningen. Så hur göra?? Kommentera och lägg fram eran syn på mitt problem så kanske jag överväger ett alternativ.

Tacksam för all hjälp!
/R
bl
2.296
blixten
325i -88
Det kanske finns någon begagnad kat att köpa på någon skrot.
Race-kattar kan du köpa ifrån BSR för 2500kr styck för 2,5" har jag för mej. Men du kan ju kolla med dom.
www.bsrab.se

Mvh
Patrik 325i -92
Ralle77
...ok tack för svar, men om jag nu köper en race-katt eller en bagagnad, kan man sätta dit den själv eller? Är det något alla kan göra? Eller behövs krångliga verktyg och datorer (den är väl kopplad till datorn i bilen som allt annat... :) )?
Kan man byta avgassystem, kan man byta kat, så enkelt är det!

Satte nyligen själv på en racekat. för 2500;- på min andrabil (205 GTi) och det var inga problem.
Gick igenom bes. utan problem efter detta, med finfina avgasvärden, vilka tidigare hade blivet sämre succesivt de senaste åren.
Ralle77
Aha, ok, det låter bra! Då ska jag väl lyckas byta kat. oxå!
För att citera Sandgren:
"Race-kattar kan du köpa ifrån BSR för 2500kr styck för 2,5" har jag för mej. Men du kan ju kolla med dom.
www.bsrab.se"

Hur kommer utblåsstorleken in i det hela? Alltså 2,5"? Jag har väl original antar jag och vill bara byta ut kattarna, är det samma race-kattar som gäller för mig då oxå eller?
Guida mig gärna också genom hur race-kattar uppträder gentemot original. Prestanda etc. etc.

Återigen...TACK!
Att jag nämnde 2,5" var bara för att jag kollat priset på dessa en gång , dom har 3" också. Huruvida det finns 2" har jag ingen aning om och vad det är för grovlek på ditt avgas vet jag inte heller.

Men kattarna ifrån BSR skulle svetsas fast sa dom.....

Mvh
Patrik 325i -92
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Sandgren, du har mail! Telia-adressen.

/R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.