AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.927

<Effektökning 535D

Tjena!

Köpte mig en 535D för 3 månader sen...kan inte säga mer än att jag är jättenöjd med bilen...men nu när värsta extasen har lagt sig har jag börjat tänka på effekt ökning på den,inte för jag tycker att bilen är trött,tvärtom...men man vill ju kolla lite med er vad ni har för erfarenheter gällande det här....Körde Saab rätt många år trimmat och det funkade rätt bra...har kollat lite runt,verkar ju finnas boxar och så kallade superchips välja emellan...tacksam för alla svar!!

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag vet att det finns minst två herrar på detta forum, som vässat sina 535or ganska rejält med hjälp av Vtech.
Så börja med att kika där, sen är det bara att använda sökfunktionen - så har du saker att läsa ett par timmar framöver.

/Andreas.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Har ingen 535d men en liten 320d som Vtech skrämmt upp och går utav helvete. Min rekommendation i alla fall, sen kan du få höra tusen andra som hatar just att Vtech alltid rekommenderas :) Kan bara säga vad jag tycker och upplever med deras trimfil.

"Riktiga män kör diesel"
Jag är troligen en av de två herrar som beskrivs ovan. Har ca 360 ps/750 nm enligt DynoDynamics och det stämmer nog ganska bra:

Länk

Skillnaden mot din kärra är framförallt att jag har den senare versionen av låda som är specad för max 700 nm (din har max 600 nm om det är 272 hk-versionen) samt även att min kan spruta in lite mer bränsle. Jag vet dock ett antal personer som vässat sina 535d 272 hk-bilar till liknande nivåer som min utan haveri i lådan men man vet aldrig...
ok...min är just 272 hk versionen,jaså att det är lådan som kan knasa framförallt,såg att vtech hade steg 1 på 315 hk,650 nm och steg 2 på 330 hk,680 nm.....låter ju riktigt bra,lådan borde ju hålla för vanliga omkörningar...tackar för alla inlägg....

680 nm bör inte vara något problem om man lägger in spärrar på lägre varv. Vtech kan styra vridet/växel/varvtalsgräns. Det viktiga är troligen att lägga in gränser innan lådan gör lock-up, kanske max 600 nm under 2000 rpm på 1:an till 3:an. Du kan ju testa dig fram lite.

Ett tips är att du lägger en tusing och åker till TS Motorsport i Åstorp (inte oöverkomligt från Varberg) och sätter bilen på deras DynoDynamics. Visar vettiga värden, har varit där och kört igenom en hel hög BMW tillsammans med BMW-klubben. Då ser du hur du ligger till i vrid inom varvtalsområdena. Om du gör det är mitt tips att du fixar ett par trimfiler från Vtech så du kan testa att ladda in när du står på dynon. Kanske både steg 1 och 2?
Allroad >> Jag är imponerad över hur din 535d går!! Hade varit roligt att mötas upp någon gång och testa mot varandra!

T5 -05
Om jag inte missminner mig har du en rejält uppställd motor. Gisningsvis kan jag visa dig bakdelen från start men sedan är det nog tveksamt. Får väl välja en kort raksträcka...

Nu stundar ju helgen här nere då man inte ska underskatt en Volvo med stuprör till utblås. Blev riktigt ruggigt ifrånkörd av en 940 förra året det var Vallåkra...
Ska nog följa dina råd Allroad,låter väldigt vettigt..tack för hjälpen!!!

Vtech verkar verkligen få bra fart i sina bilar!

Allroad >> Haha, nej då. Jag tror vi har liknande trim-grad. Jag har ett "vanligt" steg3 men har nu också bytt ic. Du kanske tänker på en annan s60 t5 som kör med nästan samma set-up som jag men med e85? Den bilen går riktigt bra men jag kör inte de tider som du kör 0-200 på.

T5 -05
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Allroad: Ryker din bil något?

// Mvh Andreas

Inte ett spår. Har själv kört mot min bil i en Porsche 997 Carrera S och fick då se bakändan av BMW:n på nära håll. Inte minsta rökpuff kommer ut. DPF fungerar som det ska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.