|
|
|
|---|---|
|
Flera tyska handlare bl a en som jag känner väl bedyrar att det numera finns en vitgul skylt som gäller i sverige och danmark. Denna skylt ska ha funnits i 4-6 mån nånting. Den är lite billigare än den rödvita och gäller i 5 dar i sverige. Går snabbare o fixa i tyskland. Det ska vara nån ny typ av EU skylt som gäller i många länder. Transportstyrelsen verkar dock inte känna till den än, riktigt skumt. Vet flera som kört hem med den senaste månaden utan problem, men de kanske haft tur? Risken är väl dels att man åker dit på vägen med böter som följd samt att försäkringen kanske inte gäller om det händer nått. Nån som vet nått? Är det de svenka myndigheterna som inte hängt med? En annan sak är att man egentligen inte borde behöva teckna nån försäkring i tyskland då jag nu tecknat en 30 dagars exportförsäkring hos trygg hansa för 3500.-, det är en helförsäkring som gäller under resan hem också. Den är kopplad mot chassi nummret. Då vill man ju inte betala för en till försäkring i tyskland. Ni som vet mer får gärna kommentera. På måndag kl 10:00 kommer jag troligen fixa skyltarna till min nya bil som jag ska ner och hämta. Så tips innan dess vore bra. Jag har inte råd att åka nått annat än BMW | |
|
Yepp, det är nytt från 1 juli enligt handlaren i Tyskland jag köpte av i början av juli. Skyltar och försäkring (trafik) gäller i en hela radda med länder, inkl Danmark och Sverige. Detta finns angivet i försäkringsbeviset man får. Skyltar och försäkring kostade mig 77 EUR om jag minns rätt. /Stefan M |
|
| Jag tror att tyskarna kräver att du har en tillfällig registrering med skylt för att köra bilen i tyskland, men jag förstår vad du menar med dubbel försäkring då du redan har en trafikförsäkring via trygg-hansa. Men skylten måste du nog skaffa. | |
|
Jag hade tänkt att skaffa de rödvita men jag fick tidsbrist och handlaren insisterade att de funkar i sverige o danmark så jag tog de gulvita. Det var nått krav kring besikting också på de rödvita skyltarna, att det måste vart gjort ganska nyss tror jag. Kostade ca 100 euro totalt för de gulvita. Gäller i 5 dagar. Jag blev stoppad i danska tullen på väg hem, men de sa inget om skyltarna, inte heller den svenska som synade bilen. Sen vet jag inte om det är tullen eller polisen som brukar stoppa felskyltade bilar? En handfull polisbilar har sett mig i sverige i veckan nu också och ingen har agerat, sen kanske de inte var trafikpoliser. Transportstyrelsen säger dock att de inte gäller och har inte hört nått om nya skyltar. Handlaren i tyskland påstod också att de funnits i nått halvår har jag för mig. Trafikförsäkringsföreningen kanske man skulle kunna kolla med också. Mitt försäkringsbolag hade ingen aning, men de behöver bara ha chassinummret o verkar inte bry sig om skyltarna. Blev en fin svart 530 XD från 2007 med nya motorn o lådan. Riktigt fin bil som hade gått 13 000 mil och servad på BMW. Kan sätta en mille på att den inte är skruvad. En grej har jag märkt inte funkar och det är glasrute luckan på bagagern, den går inte öppna. Vet inte om det är elfel eller nått som måste smörjas. Säljaren trodde att nått måste smörjas, men skulle det kosta o fixa skulle han stå för det. Återstår o se, han verkade bra annars. En jag kan rekommendera. Han kan flytande Engelska och bor i hamburg. Var en ensam liten handlare som mest handlade med BMW o Merca i 20 000 till 40 000 euro klassen. Bra priser men ärliga bilar är mitt intryck av han. Rooyan auto AB eller nått tror jag han eller hans firma hette, kan jag kolla upp, han finns på mobile.de Jag har inte råd att åka nått annat än BMW |
|
|
kan nån av er med erfarenhet berätta i detalj hur ja bär mig åt när jag provkört bilen hos bilhandlaren i Tyskland (liten bilhandlare som inte förbereder för exportering) och då vill skaffa skyltar o köra hem? Åker ner på söndag eller måndag o har lite dålig koll känner jag... :) //Anders. |
|
| Jag ska med ner till Tyskland snart och hämta bil. De röda skyltarna vad är det för försäkring som ingår i dessa? Måste man teckna egen försäkring i förväg hos tex trygghansa? | |
|
Det ingår endast trafikförsäkring på de gula och de röda skyltarna. Numera får man även köra med de gula skyltarna i DK, och inte endast de röda som förrut! :) |
|
|
Okay. Men kan nån ge lite mer detaljer hur man går tillväga om man inte förbeställer skyltar? Importguiden är ju lite out of date så att säga... Plus att den inte behandlar ämnet att ta in utan biltransport eller exporthjälp av handlaren... |
|
|
hinner inte skriva mycket, men den gula skylten ta typ 1h o fixa, den röda kan ta en halv dag. Jag fixade gul skylt med hjälp av handlaren, men det var inte svårt. Först fixar man försäkring i en lucka sen nått intyg typ i en lucka sen gör man skyltar i en annan lucka o sen tillbaka igen i intygs luckan o sen e det klart. Allt ligger på samma ställe i regel eller väldigt nära, så var det i hamburg. Har du ingen handlare med dig finns det säkert många att fråga, dels de som jobbar där men även många erfarna handlare som springer omkring där. Det var bra stämning bland handlarna när jag var där, alla var tjenis med varandra typ. Sen finns det säkert svenskar eller skndinaver där också om du är i en stor stad. röd skylt kräver dock mer arbete som jag inte känner till, men jag o min bror hämtade var sin bil i juli och aug 2010 med gulvita skyltar och det funka bra. tyskarna insisterar på att de gäller o det står det i papprena. trygghansas importförsäkring på chassinumret är att rekomendera annars har du ingen helförsäkring. Tar ett tag i sverige också innan du får reg nr och då är det bra att ha importförsäkringen om garaget brinner eller den blir stulen. jag fixade även tillfällig registrering till min bil som väl gäller 60 dagar typ, den fick jag rätt snabbt. var en lucka på typ 9 dar som jag inte kunde använda bilen. Tror det går att se hos transportstyrelsens hemsida hur mycket efter de ligger i sin administration, nu borde vara lågsäsong. Euron e riktigt bra nu, så köp! =) |
|
|
Jag har tagit hem 3 bilar och alla med röda skyltar. Alla tre gångerna bad jag handlarna att fixa skyltar och exportdokumentation och prutade även in detta i priset dock var förfarande olika alla gångerna. Första gången så kom jag till handlaren, vi gick igenom bilen skrev pappaer och sedan begav sig en anställd iväg och fixade allt medan jag väntade hos handlaren. Andra gången skulle det göras likadant men denne BMW-handlare var bara en liten filial och då någon person var sjuk så kunde säljaren inte lämna bygget och jag fick själv köra och fixa allt, dock ringde han ner till Zulassungstället och bad dom hjälpa mig. Det tog väl 1,5 tim för hela proceduren (som Johan beskriver ovan). Senaste gången så föreslog handlaren att jag faxade en kopia på mitt pass i förväg och då ordnade dom allt och när jag kom till handlaren så var skyltarna redan på bilen. När det gäller försäkringar från Sverige så kom detta 2007 och jag tror att alla bolag är skyldiga att erbjuda en imprtförsäkring men priser och vilkor skiljer. Jag rekomenderar dock en försäkring för hemresean blir betydligt lugnare och nu får ju bilen också vänta lite längre här hemma innan den blir reggad. När jag tog hem mina bilar så kunde den vara reggard och klar inom ett par dagar, det var bara att kolla av alla Bilprovningar för lediga tider. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.