AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.738

Felmeddelande och nödprogram efter växellåderenovering

Th
6
There can be only one
320iA-93
320iA Touring-05
Jag har nyss hämtat min 320 Touring 2005 från Brynäs Transmission AB efter ett oljeläckage från växelllådan (5HP19).
Dom sade att det var en pump som gett upp och som i sin tur skapade följdfel så att det blev läckage i någon packbox.
Märkte genast att bilen hade mycket svajande tomgång (600-1000 rpm) , fick ett motorstopp i en korsning.
Efter ca:10 km så tänds EML i instrumentbrädan , varpå jag stannar till och stänger av i 10 sek. när jag sedan startar så är den släckt.
Jag åker vidare, och lite senare tänds EML igen och även den gula motorsymbolen och symbolen för handbromsen lyser gult..
Har förstått att EML är ett nödprogram med minskad effekt.
Jag undrar om det finns någon med erfarenhet eller kunskap om detta som kan tänkas ge mig en hint om vad farao det är som händer ?

Nöjd bilägare
La
10
Larsla
525 d 08:a
Hej ! hur gick det med bilen ? Har fundering på att lämna min bil dit för ett kostnadsförslag på renovering .
Th
6
There can be only one
320iA-93
320iA Touring-05
Hallå där.
Jodå , dem hade ju fixat min låda och bilen gick konstigt efter den "operationen".
Jag kontaktade Peter där inne på Brynäs Transmission och han tog in bilen och kollade , det visade sig att stora gummislangen till luftrenaren hoppat av .
Det var alltså inget egentligt fel.Efter det var bilen ok igen.
Jag tycker att dom skött sig bra mot mig.
Det du bör veta är att efter ca:4 veckor började lådan konstra igen!!!!
Jag kontaktade Peter som upplyser mig om att det troligen är kvarliggande pyttesmå rester efter det första haveriet som får några ventiler att kärva i lådan , han han tar in bilen och byter detta ventilpaket , sedan dess har lådan funkat klockrent.
Om det kan hjälpa dig så kan du hälsa att Roine i Årsunda rekommenderat dom.
Verkstaden är liten och trång , men det verkar som att dom vet vad dom håller på med .
1: reparationen kostade 15.000
2: ventilpaketbytet kostade 4.700
Hoppas detta hjälper dig med denna supertrevliga bil.

Nöjd bilägare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.