AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.242

Byta batteri själv eller på en E90?

sa
36
sasojov
325iM -06
Vågar man byta batteriet själv på en E90 325 -06 eller?
Har hört att en del mjukvaruproblem kan uppstå efter att bytat själv, även vissa komponenter kan sluta fungera?
IBS någon sorts batteriövervakning ska finnas i BMW, är det för alla eller det är bara vissa serier?
Anledningen till att byta batteri på en 5 år gammal bil är att jag får med jämna mellanrum rattlås (grön lampa) när jag sätter i nyckeln. Gjorde en felsökning och nollställde felkoderna (b la ELV Steering Wheel Lock) men fick tips om att batteriet kan ha lite lägre spänning än vanligt därav felet med rattlåset!
Det där problemet med rattlåset inte alltid låser upp sig har nog mer med själva rattlåset att göra än batteriet. Finns en del trådar om felaktiga rattlås som slutar att fungera och det enda som går att göra är att byta ut det.
e1
30
e1569
318d E90
Jag fick nyligen mitt rattlås bytt på garantin. Hade varnat lite då och då plus att det rasslade i det ibland. Verkstan hittade först inget fel på det men några veckor senare slutade det att fungera helt och det blev bärgning till verkstan. Då felsökde de i en vecka och kom tillslut fram till att rattlåset behövde bytas.

Försök att få det fixat så snart som möjligt så du slipper bli stående med en bil som inte startar.
sa
36
sasojov
325iM -06
Min bil är 5år gammal, ingen garanti kvar tror inte det blir någon Goodwill heller!
Har fått tips om man kan ta det på försäkringen som maskinskada om man kan övertyga försäkringsbolaget!
Vilken årsmodell har du på din e1569?
Ha
1
HaL
325Xi -07
Hur har det gått med batteribyte eller rattlåset? Jag har liknande problem då lampan för rattlåsfel lyser röd men allting (inkl. rattlåset) verkar fungera. På verkstaden säger dom att det är bara ett byte som kan komma i fråga så det blir väl det då även om bilen går att köra som vanligt.
Bytet kostar c:a 8-9000 säger dom ska dock täckas av maskinskadedelen på försäkringen.
Dock så vill man ju gärna testa andra lösningar som tex. byta batteri om det är ett möjligt eller tom. troligt fel. Jag har också en sk. sprintbooster installerad ska inte ge felkoder men vad fan vet man om det?
sa
36
sasojov
325iM -06
Jag har faktiskt inte gjort något, tanken är att jag ska byta batteriet nu i april!
Rattlåsvarningen tänds typ varannan gång jag ska starta bilen dock bara grönt inte rött!!
En sak som är anmärkningsvärd är att har bilen stått i garaget en längre tid så får jag aldrig rattlåsvarningen!!
Men så fort jag har kört en sväng ställer bilen ute och sedan ska starta igen så kommer varningen direkt!
Visa användare
5
R3kan
Bmw e36 325i coupe 94a
Bmw e36 318i sedan 92a
Om du ska byta batteri i en 06 så ska du ha kvar spänningen annars kan all elektronik sluta och fungera.antingen så sitter batteriet i motor rummet eller så sitter de i bagage och i motor rummet så har du ett plus spännings uttag och där koppla du på start kablar till ett batteri sen jorda du bara i karossen sen så är de bara och byta batteriet:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.