|
|
|
|---|---|
|
Efter luftning och påfyllning av kylsystemet blev det till att leta läckage och mycket riktigt verkar det som jag hittat källan till allt strul: Under bilen i höjd med A stolpen/instrumentpanelen och till höger om växellådan (sett i färdriktningen) droppar det en droppe per minut under tomgång när värmen inte är igång. Startar jag kupévärmen på max så kommer det uppskattningsvis 4 droppar i minuten. Har kollat alla mattor inne i bilen och allt är torrt och fint så läckaget verkar ligga långt fram. Har inte haft möjlighet att komma in under bilen och titta men jag gissar att det är anslutningen till värmepaketet som läcker någonstans bakom torpedväggen? Blir det till att riva ut mittkonsollen nu och plocka ut hela skiten eller? Såg en ny guide om detta här på forumet, fantastiskt bra. Är ngn typ av kylartätning ens något alternativ? | |
|
Kylartätning ska man absolut inte ha i värmepaket då de har för trånga kanaler. Jag hade läckage i min gamla 525, då va det anslutningen till värmepaketet som läckte. Va ett helvete att riva ner allt, det va stora klimatanläggningen i den. |
|
|
Ok, fick du ordning på det sen? Var det byte av o-ringar eller blev det mer omfattande? Något särskilt man ska tänka på? Jag har AC men tror inte det är stora värmepaketet, hur vet man det? |
|
|
DAF66: 4 droppar i minuten verkar som det är avrinningen till AC:n du pratar om, stäng av AC:n och kolla om det droppar fortfarande efter 10 minuter. Mvh |
|
| Skulle säga AC:n med. Avrinningen för kondensvatten sitter precis vid växellådan och droppar för tillfället en hel del på min då det är väldigt fuktigt ute. | |
|
Tack, jo avrinningen för ACn var det första jag tänkte (hoppades!) på så den var givetvis avstängd när jag testade. Den hade dock varit på tidigare under dagen så det finns ju en möjlighet att det är den om avrinningen sitter just där. Ska kolla igen! |
|
|
Om värmepaketet läcker lite så kan vätskan mycket väl rinna ut genom dräneringen för AC:n, eller komma in i kupén, beroende på var läckan sitter. Du kan ta en droppe av vätskan på tungan så får du omgående besked på om det är kondensvatten eller kylvätska.. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.