|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Nu har jag monterat en laddtrycksmätare och en intercooler på min 325td. Den har också en effektbox monterad men med den höjs inte laddtrycket. Den laddar lika mycket som original i alla fall, 0,7bar. Nu har jag införskaffat en sån här: Länk För det första, visst funkar den här även på min bil? Sånna här saker ser väl lika ut och fungerar väl lika på alla turbomotorer? För det andra, kan någon förklara eller rita en bild hur sakerna skall sitta. Jag har sett en armerad svartgrå slang från turbon när jag kollar rakt uppifrån i motorutrymmet med en diameter på runt 5-6mm. Är det den här slangen som jag ska bort med och montera mellan ventilen som jag köpt? Jag är helt grön på detta så jag behöver all hjälp jag kan få. Jag har läst på och som jag fattat det är skillnaden mellan en tds och en td intercoolern och andra inställningar så klart men rent fysikt är det bara intercoolern som är skillnaden, stämmer det? Det sitter som sagt en IC från en 525tds där nu och en sån laddar 1.2bar original så det ska vara 0,5bars skillnad mot min, kan det också stämma? 0,5bar är väl en rejäl skillnad ändå va? Farsan chippade nämligen sin passat 1.9tdi som gav 0,2 bar ytterligare och den gick från 310nm till 405nm och går bra mycket bättre än tidigare. Blir inte 0,5bar för mycket? eller kan man rent utav våga ladda ännu mer? Vart går gränsen vad turbon och motorn klarar? Är ett sportluftfilter att rekommendera eller räcker originalfiltret? Sen funderar jag också på en wastegateventil och vilken sort som skulle passa bäst. Något som sparar turbon mer och ger bättre effekt? All hjälp är välkommen, liten hjälp som stor hjälp. Tack på förhand! | |
|
pysventilen sätter du på vacum slangen som går in i wastegaten :-) Do you know the muffinman? |
|
|
Du kan ju även leta lite info på saab900- klubbens hemsida. Många där ogillar pysventiler eftersom det är lätt att döda motorn, hur det är med diesel vet jag inte :) Fattar inte att inte fler köper sig en billig og900s (ltt) kastar på en 9000 ic och pyser upp lite, blir ju en jävligt kul bil för under 10K :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.