AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.893

Utrustning telefon E60

39
41
39
M5 2013
Jag har nyligen hämtat en 540iAM -07 (pre facelift) i Tyskland.

Jag försöker få lite klarhet i telefonbiten.

Utrustning som är telefonrelaterad:
6AA  BMW TELESERVICES 
609  NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL 
612  BMW ASSIST 
616  BMW ONLINE 
620  VOICE INPUT SYSTEM 
633  PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF. 

Jag har noterat att 644 verkar vara vanligare än 633, men jag har inte förstått skillnaden. Någon som vet?
Bilen har även telefon-adapter i mittkonsolen, kallas den snap-in?

Frågorna hopar sig:
Vad kan jag göra med befintlig utrustning egentligen?
Överföring via blåtand och styra telefonen med knapparna i ratten?
Gäller det alla telefoner med blåtand?
Vad är fördelen med att plugga in telefonen i adaptern mer än att telefonen laddas?
Om jag byter adaptern, måste mjukvara i bilen uppgraderas?
Andra bra features?
Teleservice, Assist och Online, är dessa tillgängliga i Sverige?
Hur funkar det?
Erfarenheter?

/Stefan

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Grattis till en fin bil!

- Vad kan jag göra med befintlig utrustning egentligen?

Du har fått helt rätt utrustning för att kunna koppla in din mobiltelefon till bilen via bluetooth och styra denna via idrive skärmen och knapparna på ratten.

- Gäller det alla telefoner med blåtand?

De flesta fungerar ypperligt. Vissa bättre än andra med deling av adressboken.

- Vad är fördelen med att plugga in telefonen i adaptern mer än att telefonen laddas?

Snap-in adaptern i mittarmstödet ger laddning och använder hajfenan på taket för att få bättre mottagning.

- Om jag byter adaptern, måste mjukvara i bilen uppgraderas?

Ingen mjukvara uppdatering behövs för att det ska fungera.

- Andra bra features?

Det är smart att man kan ringa POI upp i navin via bluetooth ;-)

- Teleservice, Assist och Online, är dessa tillgängliga i Sverige?

Vej ej - bor själv i DK och får en bil i nästa vecka med samma utrustning. I Danmark ska det fungera, men Assist kräver ett avtal till 250 euro / år för att det ska fungera.

- Hur funkar det?

Det sitter ett indbyggd SIM kort någonstans i bilen (tyskt), man abbonerar sedan på tjänsten och då bör det fungera. Jag bör kunna mycket mera om detta nästa helg när jag hämtar en faceliftat 530dA Touring i Tyskland.
39
41
39
M5 2013
Sim: det var snabbt svarat!

Jag ska byta ut mobilen inom kort, vilka telefoner funkar bättre map delning av telefonboken? Vilka ska undvikas?

Vad är POI?

Ok, Assist hoppar jag nog över då.

Vilka features medför Teleservices och Online?

/Stefan

39
41
39
M5 2013
En annan sak jag tänkte på:

Kan man spela musik från mobilen via blåtanden till bilens ljudsystem?

/Stefan
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vi har bra erfarenheter med iPhone och Nokia.

POI = Point of interests, du kan söka efter ett hotell i idrivens navi och trycka på "call" så ringer bilen upp via din bluetooth telefon till hotellet. :)

Online vet jag inte så mycket om ännu. Vissa påstår att man måste abbonera på tjänsten BMW Assist för att kunna använda BMW online. Du kan läsa mera om det här: Länk

Du kan inte spela musik över bilens bluetooth system. Jag har för mig det finns som tillval på nya 5'an (F10) nu, så det klarar en E60 inte av.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Connecteddrive hade varit grym om det fungerat i Sverige.

När du köper en bil i Tyskland med de funktionerna så ingår de första 3 årens abonnemang.

Man skall kunna vara så pass uppkopplad att bilen känner av i vilka närbelägna P-hus det finns lediga platser osv..

SOS knappen skall dock fungera i Sverige - jag har inte vågat trycka på min.

Något som vore bra i framtiden, och som jag tror kommer på F11an (tyckte jag läste det i PDFen som någon hade om F11an i ngn tråd) är att man kan dela telefonens internetuppkoppling via Bluetooth. Dvs man kan dels föra över musiken, men också utnyttja Google och mail i bilen.

/Andreas.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
BMW Online skall enligt uppgift komma till Sverige i slutet av året, man håller på att ställa infrastrukturen i ordning.

mistafrizz - om jag förstod dig rätt så kan du faktiskt göra det redan idag i de E60-bilar som har den nya generationens iDrive.

----
BMW CS #6212
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Nu fungerar BMW Online och BMW Assist i min nya E61 LCI. Ringde BMW i München och aktiverade tjänsten som igår i 6 månader när man köper en bil av BMW i Tyskland.

Det använder bilens egna indbyggda SIM-kort som sitter i TCU'en, alltså ett tysk SIM-kort. Det är lite långsamt men skit smart att kunna skicka google maps från soffan till bilen, och kunna skicka sin rutt från bilen till sin iPhone.

:-)
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Sim: Kan du PMa mig vem du ringde - jag vill också ha det fungerande (eller menar du att du fått det at fungera när du kör i Tyskland?)

/Andreas.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Nummret står i idriven under BMW Assist. Fungerar nu i Danmark och i Tyskland! :-)
39
41
39
M5 2013
Jaha, då har jag hunnit prova lite.

Blåtand med SonyEricsson funkar bra (har provat med 2 olika SE-telefoner), särskilt med delning av telefonboken.

Dock har personen i andra luren vid något tillfälle påpekat att det låter lite burkigt.

/Stefan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har provat några telefoner genom åren.
SonyEricson fungerar alltid bra med alla funktioner och har bra ljud i bilen. Men vissa jag talar med klagar på dålig ljudkvalitet.

Nokia fungerar bra ljudmässigt. Ingen har klagat. Men tyvärr har vissa modeller problem med telefonboken och dessutom slutar parningen att fungera så att man måste para om den. Andra Nokia har fungerat utan problem både avseende telefonboken och ihopkopplingen. Det verkar som jag får problem med de telefoner som är "godkända" för mitt jobb avseende blåtandskoppling mot laptops.

Övriga telefontjänster har jag i bilen men har aldrig använt dem hittills eftersom de inte har varit tillgängliga i Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.