AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.764

Min m62 drar MYCKET olja, nån som kan hjälpa?

ll
29
lll82
M550d -18
X5 40d -11
Har en -02 X5 4,4 som drar ca: 0,5 liter olja på 15-20mil har provat både castrol 0w-30 och havoline 5w-40. insugsmembran och ventilkåpspackningar är bytt, vevhusventilationen är ok, inget läckage någonstans. ryker lite ur vänster avgasrör när man släpper gasen.
Har följande felkoder i carsoft:
33 input functioning camshaft control bank 1
141 activation electrical ventilator
34 input functioning camshaft control bank 2
ll
29
lll82
M550d -18
X5 40d -11
Kan tillägga att stiften på 6:an och 7:ans cylinder har ett ganska tjockt, torrt och hårt sotlager. Alla andra stift såg bra ut... Är det ingen som har några tips...?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
141 är fle på AC fläkten framför kylaren slutsteget är inte ok och då sätts en felkod.
33-34 har med Vanosen att göra den har dålig respons mekaniskt som går att tidslimiten för rätt funktion inte uppfylls och då sätts en felkod.

En M62 ska inte ta olja överhuvudtaget normalt, min 20.000milare fyller jag aldrig på nån gång mellan oljabytet varje år.
Men tyvärr är det svårt att svara på varför, en halvliterolja på 50 mil då är ju motorn tvärslut enligt min norm, men det kan den väl knappast vara.
Prova Castrol TWS 10W-60 som rekomenderas för motorer som tar lite för mycket olja av BMW och castrol

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
III82, lite OT, men vad tar din 328iAT i olja? Vore intressant att få lite referenser.

Min tar ca 1l/200 mil vid aktiv körning och den drar mindre med Biltema 5-50 än med Castrol magnatech 0-60 (5-60?)... Skumt nog...
ll
29
lll82
M550d -18
X5 40d -11
Känns inte som att det ska vara oljetyps relaterat när 2 stift är mycket sotigare än de andra, kan det finnas nån möjlighet att dom har misslyckats med bytet av membranet på bmw verkstan...?
Eller är det så tragiskt att det kan vara blockpackningen som har gått, men efter allt läsande här verkar det ju vara högst ovanligt, eller?

Angående 328:an så har den dragit ca: 2dl mellan oljebytena (800-1000mil)
ll
29
lll82
M550d -18
X5 40d -11
En liten uppdatering: Har tagit komprov som var 100% ca: 0,1 bar skillnad mellan cylindrarna, har bytt insugsmembran och röret inne i insuget + alla o-ringar och packningar (bara för att vara säker på att dom inte fuskat eller misslyckats på verkstaden). Däremot var det ganska mycket olja i insuget, så nu till min fråga: hur gör jag för att inte få upp oljan i insuget och varför kommer den dit?
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Det låter som igensatt vevhusventilation. Vevhusventilationen går från vevhuset till en oljeavskiljare för att sedan skickas tillbaka ner i sumpen. Om oljeavskiljaren eller slangarna blir täppta kan olja tryckas in i insuget, i alla fall på tex M54 motorn. Kolla på länken och se om det kan vara relevant för din motor.
Länk

Det diskuteras även ifall en vanos som inte fungerar 100%igt, tex då för mycket olja flödar genom systemet och kyler vevhuset för mycket, vilket kan bidra till mycket kondens i vevhuset vilket inte är bra, speciellt på vintern.

Detta är lite tankar allmänt. Börja med att kolla om du har övertryck eller undertryck när du lossar oljepåfyllningslocket. Sätt tex en plaspåse mod hålet och se hur det buktar.

Riwa
ll
29
lll82
M550d -18
X5 40d -11
Har mycket undertryck. Verkar som att insugsmembranet inte stänger, är det någon som kan ha en förklaring till varför?
ll
29
lll82
M550d -18
X5 40d -11
Är det ingen som har några nya tips...? har kollat allt minst 2ggr (tror jag iaf).
Har även provat sätta en T-koppling med ett filter på vevhusventilationen men då gick bilen dåligt. Sen provade jag strypa den istället för att membranet skulle stänga lättare, även det utan framgång.
Som sagt oljan kommer in i insuget... Varför...?
Byt Vevhusventilationen !
ll
29
lll82
M550d -18
X5 40d -11
vevhusventilationen är bytt, om det hade varit stock i den så hade jag ju haft övertryck i motorn!
ll
29
lll82
M550d -18
X5 40d -11
vevhusventilationen är bytt, om det hade varit stock i den så hade jag ju haft övertryck i motorn!
Bytte Du eller verkstaden Vevhusventilationen ?
Kom ihåg att det måste rengöras vid oljestickan också vid VV-bytet !
I mina öron låter det som Övertryck i motorn?

Annars kan topp-packningen skadats innan VV bytet och på så sätt kommer oljan in i antingen 6ans eller 7ans cylinder,eller rent av båda?

Har Du besiktigat bilen nyligen?
Vad visar det senaste HC-värdet?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Kan det här vara något:
Länk
ll
29
lll82
M550d -18
X5 40d -11
Jag har bytt själv, har haft lös oljereturröret och rengjort det (är väl bara på 6:orna man behöver rengöra oljesticksröret då returen går där på dom)
Övertryck är det inte, däremot ganska mycket undertryck. Om man stoppar en plastpåse över oljepåfyllningen så sugs den nästan in i motorn.
Har även haft lös främre gaveln på insuget och konstaterade att det var ganska mycket olja där inne, alltså stänger inte membranet (antar jag).
Blockpackningen bör det inte heller vara eftersom kompprovet var så pass bra och om oljan kom den vägen så skulle den inte vara i insuget.
Avgasvärdena har jag inte kollat, dom skulle förmodligen vara ganska dåliga eftersom den förbränner en hel del olja...
Mitt tips är att du ber en Moderator flytta tråden från samtliga BMW -modeller till en mer lämplig. Jag tror du kan få mer hjälp på tex X5 trådarna... Många tittar bara på de trådar dom besitter stora kunskapor inom... Kan ha fel, men jag får för mig att tråden kan få mer fart vid flytt!
ll
29
lll82
M550d -18
X5 40d -11
Det är möjligt, stoppade den här pga att motorn finns i flera karosser...
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Du skriver att stift 6 & 7 ser annorlunda ut. Här är din ända ledtråd.

Men med hänsyn till det aktuella problemet skulle jag ha tagit isär hela vv:n igen och kontrollerat. Passa också på att ta loss vakum kammen från insuget och titta extra noga om där finns någon olja vid insug till cylinder 6 &7. När min vv frös så syntes det tydligt på vakum-kammen var oljan gått in i insuget och man såg även detta på stift 1 & 6 också. Gör rent allt, kanske den blivit igensatt igen !! Inte alls omöjligt.

Annars, om vv:n är 100% ok så skulle jag tippa på spricka i toppen eller packningen, oljeförbrukningen är nästan för hög för att det ska vara något enkelt tyvärr. Oljan förbränns helt enkelt och när den typen av fel inträffar blir oljeförbrukningen orimligt hög.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.