AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.656

Ska köpa BMW 530XD 07a i Hamburg i helgen, verkar denna bra? Se länk

Jo
85
Johan_junbay
BMW 530XD- 07 facelift E61

BMW X3 3.0 2011 F25
Ska ner till tyskland och ta med mig en 530XD från 2007 hem hade jag tänkt.

Det är en svart 530 XD touring för 22 900 euro. Den har nya motorn och lådan!

se länk: Länk

Den har gått som firmabil hos "telia" i tyskland, säljaren verkar mycket bra, men det är svårt o veta givetvis.

Ska finnas en 1cm repa på en dörr annars inget. Ska inte vara omlackad eller krockad.
Jag vill inte ha skinn, omöjligt o hitta en XD utan skinn i sverige.

Grymt med nya motorn o lådan, drar klart mindre. Nån som vet om den har lägre skatt då?

Vad ska man tänka på nåra tips?
Ska jag kolla på nått speciellt på bilen?

Tar gärna emot tips och kommentarer, även negativa. Ska köpa den på måndag förmiddag på vägen hem.
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Mycket "intressant" utrustning :)
Panorama och navi, men "lilla" klima och den enklaste inredningen.
Snacka om en konstig kombo :)
Annars fin bil.

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej!

Det verkar vara en fin bil!

Jag ska själv till Hannover på fredag i nästa vecka efter en nästan fullmatat 530dA M Touring / facelift, men utan x-drive, så jag känner efter 6 månaders sökandet efter rätt bil, ganska mycket till priserna samt utbudet i Tyskland av 530/535d :-)

Den du har hittat verkar vara fin. Du kan nog vara ganska säker på miltalet. Bilen har aldrig fått bytt bromsar, vilket tyder på ganska lugn körning.. Körde själv 13k mil på mina första fram bromsar, vilket denna också kommer att rulla - det tyder på lugn körning (så har vi kört vår E60). Byte kostar runt 4k för org reservdelar + arbete.

Om jag får säga något negativt, så tycker jag utrustningen är lite klen. Den saknar skinn, har endast standardstolar, och standard klimatanläggningen. Navi PRO samt bluetooth drar dock upp :-)
Jo
85
Johan_junbay

BMW X3 3.0 2011 F25
Skatten verkar vara 5500 istället för 7500 med gamla motorn.

Hur ser ni att det är lilla klimatorn och vad innebär det?

Hur ser du att bromsarna aldrig är bytta? Menar du att jag behöver byta skivor på den snart ev?

Jag hade en 320 d som jag körde från 8000 till 24 000 mil utan att byta skivor på fram och jag tror inte de var bytta innan. Jag tror inte heller de var slut när jag sålde den och jag har kört hårt med den hela tiden. Tycker det e fanstastiskt bra, men jag vet inte hur länge de brukar hålla.
Den var import från tyskland vid 8000 mil.

Det du saknar är det jag inte vill ha :)
Tycker den har riktigt mycket utsrustning, coolt med bakluckan som åker upp med nyckeltryck om jag fattat det rätt, samt draget som man kör ner med en knapp. Ska även vara Hifi stereo och farthållare som reglerar hastighet till framförvarande.

Hoppas den är så bra som jag tror, jobbigt o va utan bil.
Lite taskigt o inte räkna vår gamla 316 som bil iofs ;)

Lycka till med bilköpet! Om du vill så går det helförsäkra den direkt nere i tyskland innan du kör hem den så du vet det. Med hjälp av chassinummret.

Jag har inte råd att åka nått annat än BMW / BMW = Livskvalité
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Anonsen verkar vara borta nu. Hoppas ingen annan plockade den.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Angående bromsar så kostar ett komplett bromsbyte fram/bak 9510 kr på 530i. Gäller alltså byte av både skivor, belägg och sensorer runt om. Arbetet var c:a 1700 kr inkl moms, resten prylar.

Jag bytte i våras efter c:a 12500 mil. Skivorna byttes pga rost. Förmodligen eftersom jag kör mest långkörningar och nästan aldrig i stan, vilket spar bromsbeläggen men ger rost på skivorna.

**BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jo
85
Johan_junbay

BMW X3 3.0 2011 F25
Annonsen är bort för att han vet att jag troligen köper den på måndag morgon och han vill väl inte bli nerringd tills dess :)

Ok Mats, Good 2 know.

Jag har inte råd att åka nått annat än BMW / BMW = Livskvalité
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Bara att önska lycka till då.
Håller med om att det är lite taskigt att inte räkna 316i Coupé som bil.
Hade själv en 316i Coupé för några år sedan. Tyckte det var en pärla av en liten bil. har aldrig åkt så billigt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
- Hur ser du att bromsarna aldrig är bytta? Menar du att jag behöver byta skivor på den snart ev?

Det var fina bilder på serviceboken, där man inte hade kryssat i, att bromsarna hade blivit bytt. Därför antar jag att detta inte har skett, eftersom idriven också indikerade 14.000 km till byte av bromsar fram (enligt bilderna)... :-)
V1
50
V10
MB E280
"lånar" tråden lite då jag fått dåligt med svar på min..
Johan och sim- ni som kollat lite kanske kan tipsa mig lite?
Kommer satsa på en 525dT eller 530dT ska vara partikelfilter med tanke på skatten. maxpris ca 15-16000 euro.
Vad menas med det &%¤& nettopriset som skrivs i många annonser på tex mobile.de? Är det avdragen moms eller "sista pris, snabb affär"? Någon med erfarenhet av s k automarkt? Min tanke är att åka till en sån och kika och kanske ha en å annan bilaffär som backup.

Tacksam för svar och lycka till med era affärer!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Nettopris är utan moms. Mao ska du som privatperson utgå från bruttopriserna.
Mvh
Marin
Jo
85
Johan_junbay

BMW X3 3.0 2011 F25
Jag fattar inte heller varför det är nettopris ibland. När de säljs privat så ska det ju inte vara moms så då blir nettopris priset så att säga. Men det finns ju flera handlare som bara har nettopris också så jag fattar inte riktigt.

Sen finns det sista pris också som jag tror sorteras lite konstigt i listan, har inte fattat det heller.
Den 530XDn som jag hämtar på måndag hade dock vanligt pris med moms så jag har inte satt mig in i frågan riktigt.

Jag har inte råd att åka nått annat än BMW
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Skulle gissa att dom flesta bilhandlare på mobile.de mest säljer till andra bilhandlare i & utanför Tyskland. Då är nettopriserna högst intressanta.
Sen finns även paragraf 25 bilar, dvs. bilar som inte har någon moms. Det kan nån annan försöka förklara.
//Marin
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Paragraf 25 är bilar som ägts eller ägs av privatpersoner och där betalas ingen moms, eller rättare sagt, den är en gång redan betald och inte längre "levande"

De bilar där det anges att momsen är avdragbar är företagsägda eller tidigare leasade bilar. Köper en handlare från ett annat land en sådan bil betalar man nettopriset, och sen får momsen betalas i hemlandet när bilen är hemma.

BMW CS #5139
V1
50
V10
MB E280
Tack för infon, det var ju synd.. Betala svensk moms istället för tysk hade ändå inte varit en bra affär även om man fått göra det..
Men då vet man iaf att det är gross preis minus ev prut som är priset som gäller som privatperson.

Kikar vidare.. Ha en fin helg!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.