AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.566

Blixtlåsprincipen vid vägarbete

Sida 1 av 2
Jag vet att det redan finns en tråd om detta men jag måste skriva av mig. Blev idag så otroligt irriterad på dessa inavlade svenska lastbilchaufförer som ständigt envisas med att blockera BÅDA körfälten MINST 1km innan ett vägarbete bara för att "bevaka sin plats i kön".

Jag arbetar i Köpenhamn och kör dagligen på en av motorlederna runt staden. Detta är en 3-filig motorväg som pga vägarbete blir 2-filigt. Trots en trafikintensitet som är mångdubbelt större än i Sverige (Stockholm undantaget) så fungerar blixtlåsprincipen utmärkt! Detta varje dag, året om!
Samtliga bilar kör så långt som möjligt i sin fil för att använda så mycket ledig vägyta som möjligt och man släpper därefter in varandra oavsett inkomst, hudfärg, bilmärke eller fordon.

Men, så kommer man till Malmö där en 2-filig motorväg blir 1-filig pga vägarbete. Då börjar jantelagscirkusen. Idag var det tomt i vänster körfält på inre ringen men samtidigt krypkörning i högerfilen. Detta redan vid Vägarbetsskylten som varnar för sammanflätning 2km längre fram!!

Jag trotsade okunnigheten hos mina medtrafikanter och väljer vänster körfält fram till sammanflätningen som de orangea skyltarna föreskriver. Men när det är uppskattningsvis 800m kvar står det lastbil från ett mindre svenskt åkeri och blockerar BÅDA körfälten.
Jag slänger på helljusen och ställer mig på tutan för att få honom att hålla sig i sitt körfält så han inte placerar mig eller någon annan i mitträcket. Vad gör den inavlade analfabeten då? Jo han stannar bilen helt, mitt på motorvägen i ett par sekunder så det blir tvärstopp. Sedan kör han vidare...
Vilket föredöme för en yrkeschaufför!!

Egentligen skall man inte dra förhastade slutsatser av en tillfällighet men tyvärr verkar det som att hovrättsfriandet av den tidigare bötfällde chauförren har givit jantelagsförespråkarna frisk luft.

En seger för okunnighet, pöbelmentalitet samt hänsynslöshet och dessvärre en stor förlust för samspel, framkomlighet, trafiksäkerhet och sunt förnuft.

Jag vore väldigt nyfiken på hur förespråkarna för detta beteende skulle agerat vid en 3-filig motorväg. Hade de sick-sackat på diagonalen för att behålla "sin" plats i kön??
Buspelle
Detta har, som sagt, diskuterats tidigare, men faktum kvarstår att det är obegripligt hur så många kan tycka att man ska köa kilometervis i en fil när det finns två. Antagligen är det något i det mänskliga psyket som slår slint och helt enkelt inte tillåter att någon annan kanske skulle kunna komma före. Om alla använder båda (alla) körfälten fram till hindret och där strikt tillämpar blixtlåsprincipen uppnås maximal effektivitet. Tyvärr tycks detta faktum vara otroligt svårt att förstå.
Buspelle: Verkar vara ett svenskt fenomen i så fall, har aldrig stött på det i några av de länder jag kört bil i. Och det omfattar de flesta västeuropeiska inkl UK samt flera stater i USA.. Obegripligt är bara förnamnet.

Men de flesta i vårt land är väl inte vana vid bilköer utan fokuserar istället 100% på att hålla sig till skyltad hastighet, det har ju den statliga trafikpropagandan sagt är det allra farligaste för oss bilister. Då kan man ju tillåta sig spela Allan vid vägarbeten och koncentrera sig på annat än själva bilkörningen...

Man förstår plötsligt varför hill-billy metaliteten frodas hos många i vårt land...
RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Jag försöker alltid blockera alla köer när jag ska betala i affärn. Det är bättre om det är en kö som ringlar ända ner till köttdisken och att man precis innan kassorna delar på kön så att alla ska köa lika länge. Det är lite jobbigt på coop forum för där brukar det vara så många kassor öppna. Men på ICA nära går det bättre.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
falsterbo du är ju själv en hobby polis
Polisen försökte ju sätta dit en yrkeschaufför för det för ca ett år sen men han blev friad så hur tänker du att du skall gå till väga
Problemet ligger inte i att vi i Sverige inte får systemet att funka det ligger i alla som skall fram först och slänger sig in i filen de skall in i så att det orsakar en massa köer pga det.
I Texas skulle de skjuta de flesta Svenskar som vägrar samarbeta

Ha deT
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Det störst problemet i sverige som jag inte sett nån annanstans i europa är att i sverige ska det fan bytas fil hela tiden för nu går det lite fortare i den andra filen, i resten av europa väljer man en fil och ligger kvar i den och allt flyter på.
Buspelle : Maximal effektivitet som i snabbaste körtid genom ett vägarbete eller mest utnyttjande av väg?

Något som jag har svårt att förstå är hur någon någonsin kan tro att två köer skulle gå snabbare genom ett vägarbete än en kö. Det är omöjligt. I absolut bästa tänkbara scenarie, bilar använder sig av blixtlåsprincipen perfekt och klarar av att hålla ca 50 km/t (som det brukar vara precis vid sammanvävningen) så skulle det gå lika snabbt som om det bara var en kö. Men det är en omöjlighet att det skulle gå snabbare, det förstår väl alla hoppas jag?

Fördelen med två köer är först och främst att kön tar upp mindre plats, inget annat. Är man ute efter fart så är köande i ett körfält absolut lämpligast, för jag finner det då svårt att tro att bilister i något land klarar av att sammanväva trafiken flytande i 50 knyck.

Andra fördelar med köande i ett körfält är att ett körfält hålls öppet för utryckningsbilar, och detta leder till en annan frågeställning.

Beskyller ni lastbilen/personbilen som blockerar för att sno tid från er? För vänsterfilen hade ju inte varit tom på bilar (och därför möjlig att utnyttja som omkörningsfil) om folk hade kört som ni vill. Var därför glada för varje bil ni kommer om innan någon blockerar, ni har trots allt kommit längre fram i kön än ni hade gjort annars :)

..och nej, jag blockerar inte. Men jag förstår vinsterna i det.
fredde 7
David t86: så sant.
Jag blockerar naturligtvis inte heller då jag inte blivit utsedd till polis,men jag tycker det är ociviliserat att tränga sig i en ko på detta sätt.
Gör puckona så på ica också? glider förbi på sidan om kön med vagn o ungar, för att sedan ställa sig snett bakom den betalande och ta klivet in bakom??

Buspelle
DavidT86: Slutsatsen av ditt resonemng är att det inte behövs mer än ett körfält på någon väg eftersom det går bäst om alla åker på led i ett körfält. Du har naturligtvis helt fel.

De avgörande fördelarna med att använda båda körfälten är dels att man utnyttjar den vägyta som byggts för ändamålet oc slipper gigantiskt långa köer, dels att det då finns en enkel systematik i hur man gör för att sammanlänka de båda köerna till en; nämligen blixtlåsprincipen.

Det som skapar en sådan oerhörd ineffektivitet i köande i endast ett körfält är att det finns ingen som helst systematik i beteendet, utan det sker helt efter eget gottfinnande och antagligen ganska slumpmässigt. Vissa väljer att göra som man ska; köra tills vägen tar slut. andra väljer att går in i kön 50 m före, eller 75 m före, eller 100 m före, Någon väljer att gå in i kön 500 m före men går ur och går in igen efter 50 m. Andra väljer att gå in redan flera kilometer eller en mil innan vägslutet.......man undrar stillsamt hur långt innan vägslutet som förespråkare av köande i en fil tycker är lämpligt? Egentligen kan man ju faktiskt säga att en körning Göteborg-Stockholm är en enda lång kö som tar slut vid någon av Stockholms infarter. Visserligen finns flera filer, men frågan är om inte bara en borde användas....
Buspelle : Nu vrider du på saker här. Jag sa att det går snabbare för en kö att ta sig igenom vägarbetet, har inte sagt att det är bättre om folk kör i ett led vid andra tillfällen. För normalt sett brukar inte en fin tvåfilig väg plötsligt sluta med en igenkorkning.

Det jag inte höll med dig om är uttrycket "maximal effektivitet", för något sånt existerar inte här. Personligen föredrar jag att det går snabbt att ta sig igenom vägarbetet, därför föredrar jag när det är en kö. Att kön tar upp mer plats på vägen brukar inte vara ett bekymmer för mig (då jag sällan ska svänga av på någon avfart lite innan köns begynnelse). För det är dessa förare som är de enda förlorarna av att folk bara nyttjar en fil, de som inte ska genom vägarbetet utan ska svänga av i en avfart innan som riskerar vara blockerad av kön.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Detta är bland det värsta jag vet i trafiken. Det finns en anledning varför det numera är lag på blixtlåsprincipen i kö vid till fällen där körfält går samman.
Om en kö är 200 meter lång i ett körfält blir den 100 meter om båda körfält används och sedan varannan bil går in vid sammanslagningen. Mycket smidigare. Mycket snabbare.
Den som inte hajar det kan jag inte förstå faktiskt. Ej heller såna som ska täcka igen bara för att dom själva minsann sitter i kö. Jantelagen deluxe.

Samtidigt är det ju bra för mig när alla ligger som en skock får till höger, så egentligen ska jag väl inte klaga :)

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

David: har både sommaren 2008 och 2009 tillhört de förlorare du skriver om då jag fått sitta i köer som sträckt sig förbi infarter innan vägbygget och anledningen till att köerna var så låga var så långa berodde just på de bilister/lastbilschafförer som ansåg att dom visste bättre än polis och vägverket. Det var för övrigt samma vägbygge som den åtalade chaffören befanns sig vid när polisen tog honom.

Då det var många som precis som jag skulle svänga av på denna tidigare avfart så var det ganska vanligt att dessa bilar gick ut i vägrenen några hundra meter innan avfarten för att på så vis smyga förbi kön och köra vidare dit dom skulle. Självklart inte tillåtet men ett förståeligt beteende anser nog de flesta men inte alla...Här kunde man även se både privatbilister och lastbilar som gick ut halvvägs i vägrenen för att blockera denna förbifart...Varje gång jag såg detta så blev lika förundrad...Varför gör dom detta? Är det "ska jag sitta i kö så ska du minsann också sitta i kö"?

När det gäller blixtlås så förstår jag argumenten från båda sidor men eftersom det ena sättet både rekomenderas av skyltningen samt av polisen så tycker jag det är ganska självklart att följa detta. Och när sedan någon självutnämnd "trafikplanerare" är av en annan åsikt och på egen hand ska se till att vi alla kör på hans sätt så är det givetvis irriterande.

___
//Ulf
Programmer : Jag råkar ha suttit i exakt samma kö 2008 på E6an där en BMW E60 kom i väggrenen ca 1 km innan en avfart, jag befann mig då en liten bit innan avfarten, långsamt gående i högerfilen. Tänkte precis som du skrev att denna ska av i avfarten, men tro inte idiotjäveln använde väggrenen som en omkörningsfil för han försökte sedan trycka sig in framför mig! Så tyvärr, det finns idioter som använder det som en ren möjlighet att köra om kön. Det är i första hand dessa du ska rikta din ilska mot, för hade inget gjort så hade ingen gått ut för att blockera...

Rent konkret kan man säga att alla problemen som existerar här nere vid vägarbeten beror på en minoritet av idioter ute på vägarna som släppt alla hämningar, moraliska aspekter osv och bara tänker på en enda sak och det är att komma fram så snabbt som möjligt oavsett vad. All form av samarbete, hjälpsamhet osv är som bortblåst på Skånska vägar. Vad detta beror på kan man bara spekulera i...

Impnaz : Du får gärna förklara hur det skulle gå snabbare att komma igenom vägarbetet om man utnyttja både filerna, jag kan då inte förstå detta.
Visa användare
2.842
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

DavidT86, en kö rör sig sällan i 50 km/h så blixtlåsprincipen funkar i de allra flesta köer. Men vad gäller egentligen, det var ju en lastbilschaffis som blev friad för att han hindrade bilar i vänster körfält.

Själv är jag lite lagom "svennig". Har jag gott om tid rättar jag in mig i ledet, har jag bråttom kör jag i det fria fältet så långt det går.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
DavidT86: Skulle tro att det är dom med din inställning som orsakar problemen. Du sitter där i din kö och anser att dom som använder det andra körfältet, i all sin rätt, är hämningslösa idioter.
Användandet av båda körfält hela vägen fram till blixtlåset som man SKALL är ju faktiskt samarbete och hjälpsamhet. Att det är så svårt att förstå....
Och om du heller inte kan se hur ett fungerande blixtlås funkar bättre än en lång enfilig kö så kan jag nog inte förklara det. Där jag bor så händer det faktiskt relativt ofta att det fungerar, och det är långt snabbare och smidigare.
Men nej ehh...GENOM arbetet lär det väl inte bli nån skillnad. Det har väl inte med saken att göra riktigt? Köerna och blixtlåset är väl sedvanligt innan ev vägbygge eller ihopslagning utav filer..

Sedan håller jag med om att all form av omkörning på väggrenen inte är ok alls.

Impnaz : Jag har inte sagt att det är hämningslösa idioter? Var får du det ifrån? Och jag har hittills inte sagt vilket sätt som är rätt enligt min åsikt. Jag säger vilka för och nackdelar var sätt har, för inget av dem är perfekta.

Två köer ställer stora krav på förarna och dessa måste konsekvent släppa in varannan bil annars försvinner all chans att få något som helst flyt i kön. Som upplagt för problem i en verklighet där det är en stor möda för många att ens flytta lillfingret till blinkerspaken för att visa vart man ska. Detta sätt kommer leda till helt stillastående bilar på motorvägen ifall det inte funkar. Även om detta system skulle utnyttjas till sin perfektion hade det i praktiken aldrig kommit upp i samma genomströmningshastighet som en kö hade gjort.

En kö ställer inga som helst krav på förarna på vägen, om alla bara lägger sig längst bakom kommer kön gå igenom vägarbetet i maximal möjlig fart, det enda som begränsar farten genom vägarbetet är bilen längst fram. I praktiken betyder det att kön sällan kommer understiga 40 km/t om det är skyltat 50 på vägen.

Du skriver i samma inlägg att det inte går snabbare genom vägarbetet, men att det är "långt snabbare" med blixtlåsprincipen där du bor, förklara tack?
"Där jag bor så händer det faktiskt relativt ofta att det fungerar, och det är långt SNABBARE och smidigare."
Visa användare
2.842
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

DavidT86, i min värld finns det inga köer som rullar på i 40-50 km/h. En kö kryper fram, därför funkar blixtlåsprincipen.
Robert Lundberg : Du fastställde just att det jag skriver stämmer, ett körfält klarar hålla 50 knyck. Användandet av två körfält blir krypande hastigheter för att få blixtlåsprincipen att funka.

Har kört i ovan nämnda vägarbete många gånger, det flyter bäst så länge inte både fälten behöver användas. Det måste andra också uppmärksammat. Kommer man dit kl 2 på natten och är ensam på vägen kör man genom i 50 knyck om man håller skyltad hastighet. Samma manöver blir inte svårare för att det är fullt med bilar framför en och bakom en i samma körfält.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Om alla konsekvent väljer den fil, som har minst antal bilar i sig och dessutom strikt tillämpar blixtlåsprincipen, behöver det inte sitta några bittra förlorare och grubbla över hur de blivit förfördelade av någon medtrafikant, som fräst förbi i den tomma filen. Ingen omkörd=ingen förbittring.

Då försvinner också problemet med att avgöra när alla måste lägga sig i den enda tillåtna filen.

Dessutom sätter Trafikverket upp skyltar som uppmanar till att bilda två filer vid tät trafik. Åtminstone vid väg 222.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
2.842
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

DavidT86
Jag fastställde ingenting. Undrar fortfarande vad det är för köer du skriver om som rör sig i 50 km/h.
Robert Lundberg : När man rullar på motorvägen i 110 knyck och plötsligt måste sakta ner till 50 för att ställa sig sist i ett 1 kilometer långt led för att ta sig igenom ett vägarbete tolkar jag det som en köbildning. Vad skulle du kalla det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.