|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har nyligen köpt en BMW 850 -92 och håller på att söka efter ett troligtvis elfel. Problemet är att jag hittat ett relä som INTE är orginal och sitter i samma låda som säkringarna i motorutrymmet, utan är något "hemmafixat hopplock" Ström har de som installerat detta tagit ifrån säkringsplats nr 1, där säkringen dessutom är bortplockad och istället avsäkrad på tillbakavägen från reläet med en ”extern” säkringshållare på kabeln. Jag skulle vilja slita bort detta hopkok och sätta tillbaka ett orginalrelä så att jag kan påbörja en eventuell felsökning i rätt ordning. Som det är idag så kan jag inte vrida kupévärmereglagen till varmt utan att den "externa" säkringen går, kallt går att köra. Skulle säkringen gå så kommer det bara full värme från utbåsen vid golvet och blåser kallt upp mot framrutan, snorkallt om AC´n är på. Så styrningen av värme och kyla slutar att fungera som den ska, dessutom så slutar vindrutetorkarna att fungera om säkringen sticker... Killen som jag köpte bilen av berättade att det här problemet fanns, han trodde själv att det är något fel på värmeventilspaketet som sitter strax intill "säkringslådan" i motorutrymmet??! Enklast vore väl att bara koppla ur sladden till detta paket och se om saker och ting fungerar och säkringar håller, men först så vill jag få tag i "rätt sorts relä" Så frågan är om det är någon som kan tala om för mig vad för typ av relä som ska sitta på denna plats ursprungligen?? Vad den har för funktion? Jag misstänker att det kan skilja sig beroende på vad för utrustning bilen har, eller?? Hur som helst så sitter det relä som saknas på rad två, andra reläet från höger sida om man står framför bilen....det finns ju ett par modeller av reläer att välja mellan, grå, grön, lila, svart osv är ju några av färgkoderna som BMW verkar använda sig av när det gäller dessa relän... Vore tacksam för all hjälp jag kan få rörande detta problem.. Jag känner att jag inte är redo att chansa och prova mig fram i det här läget :) Jag har bilder att mejla om de skulle vara till någon hjälp?? //Henrik | |
|
Hej logga in på www.wuffer.net så kan du ladda ner en Electrical TroubleShooting Manual. Detta kan ge dig en vägledning i sökandet. /Per |
|
|
Hej igen Skicka bilder samt gärna på din bil oxå eftersom jag håller på med en inventering av alla E31 i sverige så skall jad se vad jag kan hjälpa dig med. /Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.